Skip to main content

Gemak boven privacy: in de metro in Moskou kun je nu inchecken met je gezicht

De Moskouse metro kent een bijzondere primeur: reizigers kunnen voortaan inchecken met gezichtsherkenning. Handig, uiteraard, maar qua privacy is het een nachtmerrie.

Het metrostelsel van Moskou is wereldberoemd. Een deel van de stations, vol marmer en ander moois, werd opgetrokken in Sovjettijd.Om de overwinning van het proletariaat te vieren. En het is meer dan esthetiek: het stelsel wordt dagelijks gebruikt door meer dan 6 miljoen passagiers. Dat is een groter aantal dan in New York, bijvoorbeeld.

Die passagiers werd vrijdag een noviteit voorgeschoteld: op meer dan 240 stations kunnen ze voortaan inchecken met hun gezicht. Niks ticket, pas of mobiel – een blik in de camera is voldoende om het poortje te openen. Ontzettend handig, stelt locoburgemeester Maksim Liksoetov, tevens verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de stad. En heel bijzonder. “In kwaliteit en gemak kent Face Pay wereldwijd geen gelijke,” zegt hij, verwijzend naar de naam van het systeem.

Passagiers moeten een foto uploaden en de gegevens van hun bankpas en metrokaart invoeren. Gebruik van het systeem is niet verplicht, haastte Liksoetov erbij te vermelden. Moskovieten mogen zich vrijwillig aanmelden. Hun gegevens worden opgeslagen binnen een apart systeem, alleen inzichtelijk voor medewerkers van het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Liksoetov voelt de bui al hangen: Face Pay doet alle privacyalarmbellen afgaan. Volgens de locoburgemeester is het systeem tijdens een pandemie van harte welkom, maar activisten hebben hun bedenkingen. Moskou heeft al een van de uitgebreidste cameranetwerken ter wereld, inclusief gezichtsherkenning. Dat werd onder meer ingezet om aanhangers van oppositieleider Aleksej Navalny op te sporen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen