Facebook en consorten zijn 8,5 miljard euro armer door privacy ingrepen van Apple
Facebook, Snap, Twitter en YouTube zijn naar schatting bijna 8,5 miljard euro aan advertentieomzet kwijtgeraakt na de privacy aanpassingen die Apple in iPhones heeft doorgevoerd.
De afgelopen april door Apple ingevoerde App Tracking Transparency voor iPhones heeft de online advertentiemarkt flink opgeschud. Volgens een berekening van zakenkrant Financial Times op basis van cijfers van advertentietechnologiebedrijf Lotame zouden de grote social media bedrijven in een half jaar tijd omgerekend 8,5 miljard euro aan advertentiegeld zijn misgelopen als gevolg van die nieuwe instelling in iPhones. Dat komt neer op 12 procent van hun omzet.
Met de nieuwe privacy instelling in zijn mobiele besturingssysteem iOS moeten apps die hun gebruikers willen volgen daarvoor vooraf expliciet toestemming vragen. Een groot deel, 80 procent, van de iPhonegebruikers gaf die toestemming niet, iets waar Facebook vooraf al bang voor was. In eerdere versies van iOS konden de gebruikers weliswaar ook al kiezen om niet gevolgd te worden door apps, maar moesten ze zelf op zoek naar die instelling, opt out. Dat gebeurde veel minder.
Verder lezen bij de bron- DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro - 26 april 2024
- Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei - 26 april 2024
- Bedrijven bezorgd over impact van NIS2 - 25 april 2024
Lees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro | Verder lezen | |
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei | Verder lezen | |
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2 | Verder lezen | |
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie | Verder lezen | |
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy | Verder lezen | |
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020 | Verder lezen | |
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem | Verder lezen | |
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP | Verder lezen | |
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven | Verder lezen | |
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams | Verder lezen |