Facebook en consorten zijn 8,5 miljard euro armer door privacy ingrepen van Apple

Facebook, Snap, Twitter en YouTube zijn naar schatting bijna 8,5 miljard euro aan advertentieomzet kwijtgeraakt na de privacy aanpassingen die Apple in iPhones heeft doorgevoerd.

De afgelopen april door Apple ingevoerde App Tracking Transparency voor iPhones heeft de online advertentiemarkt flink opgeschud. Volgens een berekening van zakenkrant Financial Times op basis van cijfers van advertentietechnologiebedrijf Lotame zouden de grote social media bedrijven in een half jaar tijd omgerekend 8,5 miljard euro aan advertentiegeld zijn misgelopen als gevolg van die nieuwe instelling in iPhones. Dat komt neer op 12 procent van hun omzet.

Met de nieuwe privacy instelling in zijn mobiele besturingssysteem iOS moeten apps die hun gebruikers willen volgen daarvoor vooraf expliciet toestemming vragen. Een groot deel, 80 procent, van de iPhonegebruikers gaf die toestemming niet, iets waar Facebook vooraf al bang voor was. In eerdere versies van iOS konden de gebruikers weliswaar ook al kiezen om niet gevolgd te worden door apps, maar moesten ze zelf op zoek naar die instelling, opt out. Dat gebeurde veel minder.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Draagvlak creëren, hoe doe je dat? – 10 tips
Informatiebeveiliging en privacybescherming brengen veranderingen met zich mee voor gemeenten. En om verandering door te voeren, is draagvlak nodig. Als CISO, Privacy Officer of FG is het (mede) jouw taak om draagvlak te creëren voor deze veranderingen. Maar verandering gaat ook vaak hand in hand met weerstand. Dus hoe ga je hier effectief mee om? In deze blog geven we je tien praktische handvatten die je helpen bij het creëren van draagvlak.
Techblog: DNS h(ij)acking
De DNS wordt vaak het telefoonboek van het internet genoemd. In deze blog leggen we uit wat de DNS doet en hoe (en waarom) hackers proberen de DNS te hacken.
Wat te doen bij een beveiligingsincident?
Ook al neem je nog zoveel beveiligingsmaatregelen, vroeg of laat krijgt elke organisatie te maken met beveiligingsincidenten. Je kunt daarom maar beter goed voorbereid zijn. Welke stappen moeten er bijvoorbeeld genomen worden wanneer een incident plaatsvindt? En hoe kun je de gevolgen beheersen? Dit en meer leg je vast in een Incident Response Plan.

Meer recente berichten

Uden lekt persoonlijke info in zaak grote grazers Maashorst: zo slecht doorgekrast dat het toch te lezen is
Verder lezen
Data privacy is een cultuur, geen uitdaging
Verder lezen
Wat hebben Overijsselse gemeenten geleerd een jaar na de hack bij Hof van Twente?
Verder lezen
Hopen dat phishing verdwijnt is geen oplossing, een betere bescherming wel
Verder lezen
Europese privacytoezichthouders willen verbod op het online volgen van mensen
Verder lezen
Driekwart Nederlanders accepteert privacy voorwaarden van app of website zonder deze te lezen
Verder lezen
VWS werkt aan supertool voor analyse kwetsbaarheden
Verder lezen
Menselijk handelen cruciaal in bestrijden cybercrime
Verder lezen
5 Tips voor HR: zo ga je zorgvuldiger om met digitale personeelsgegevens
Verder lezen
AP adviseert Eerste Kamer: neem WGS niet aan
Verder lezen