Skip to main content

De supermarkt als foodcoach: Spannend wat er met je gegevens gebeurt

Voor een voedingsadvies hoef je tegenwoordig niet meer naar een dietist. Met foodcoachapps helpen supermarkten hun klanten om beter te eten, meer te bewegen en goed te ontspannen. Daarvoor vragen de supermarkten wel iets van je: persoonlijke gegevens. Maar dat lijkt overbodig te zijn. Wat doen ze dan met onze gegevens?

Verschillende supermarkten hebben foodapps ontwikkeld om persoonlijk voedingsadvies te geven aan hun klanten. Bijvoorbeeld de Albert Heijn met de Foodfirst LeefstijlCoach en de Jumbo met de Foodcoach.

Supermarkten voelen steeds meer de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een goede gezondheid. Vroeger waren de winkels alleen een doorgeefluik, maar langzamerhand zijn ze steeds groter geworden, waardoor ze niet om hun verantwoordelijkheid heen kunnen, zegt retaildeskundige Jan Willem Grievink tegen EditieNL.

Trouw blijven

Toch doen supermarkten het niet alleen om hun verantwoordelijkheid te dragen. De winkels zien volgens Grievink dat er steeds meer behoefte is aan het creeren van een gezonde levensstijl. Daar spelen ze op in. De supermarkten hopen natuurlijk dat de klant dan trouw blijft, want voor sommige klanten geldt: als ze foodcoachapp van Albert Heijn gebruiken, zijn ze eerder geneigd om bij die winkel de boodschappen te doen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

OpenAI wordt geconfronteerd met privacyklacht in Oostenrijk
Verder lezen
EU dataplatform voor medische gegevens stap dichterbij
Verder lezen
Brancheorganisaties slaan alarm om nieuwe eisen cyberveiligheid
Verder lezen
NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen