Skip to main content

Tweede Kamer vraagt naar datalek bij Albert Schweitzer ziekenhuis

De Tweede Kamer wil opheldering over de gebeurtenissen bij het Albert Schweitzer ziekenhuis. Kamerleden vragen zich af hoe heeft kunnen gebeuren dat medewerkers pas na een jaar doorhadden dat er patientendossiers waren gewist. Verder wil de Kamer helderheid over de mogelijke gevolgen voor gedupeerden.

Dat blijkt uit schriftelijke vragen van Joba van den Berg (CDA) aan minister Ernst Kuipers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Albert Schweitzer verwijdert per ongeluk medische gegevens van half miljoen patienten

Afgelopen week maakte het Albert Schweitzer ziekenhuis kenbaar dat ze per ongeluk 513.000 oude dossiers permanent heeft verwijderd. Het gaat om oude patientgegevens van voor september 2017. Op dat moment schakelde het ziekenhuis over van fysieke dossiers naar het elektronisch patientendossier (EPD).

Gegevens van die tijd en ouder waren volgens de artsen voor de meeste ziekenhuispatienten niet langer relevant voor hun huidige behandeling. Het ziekenhuis heeft echter een wettelijke plicht om gezondheidsgegevens twintig jaar te bewaren. Om die reden werden de documenten met medische gegevens gescand en bewaard in een digitaal archief.

In oktober 2021 bleek dat in dit archief, als gevolg van foute instellingen, al bijna een jaar lang nieuwere documenten werden opgeslagen met bestandsnummers die ook in gebruik waren voor inactieve documenten. De nieuwe bestanden kwamen zodoende in de plaats van de oude, zo zei het Albert Schweitzer ziekenhuis in een verklaring. Zodoende werd een deel van de medische geschiedenis van ruim een half miljoen patienten gewist.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen
Hoe zit het bij Chinese auto s met privacy, spionage en garantie?
Verder lezen
ENSIA onmisbaar bij informatieveiligheid gemeenten
Verder lezen
Overheden mogen cyberdreigingen delen met bedrijven
Verder lezen