Skip to main content

Belastingdienst deelde honderden keren FSV informatie met derden

De Belastingdienst deelde meer dan 500 keer informatie uit de database van de Fraude Signalering Voorziening, FSV, met derde partijen. In totaal zijn daardoor privegegevens van 851 burgers doorgestuurd. Mogelijk loopt dit aantal nog op, omdat niet alle mailboxen van de fiscus zijn onderzocht.

Dat schrijft staatssecretaris Fiscaliteit en Belastingdienst Marnix van Rij in een brief aan de Tweede Kamer.

Kwart miljoen Nederlanders krijgen stempel potentiele fraudeur

De Fraude Signalering Voorziening of kortweg FSV fungeerde jarenlang als het zwarte boekje van de Belastingdienst. Burgers waarvan de fiscus vermoedde dat ze zich schuldig hadden gemaakt aan belastingfraude, kwamen met naam en toenaam in de FSV terecht. Eenmaal in het systeem was het onmogelijk om er weer uit te komen. Zij kregen de stempel potentiele fraudeur opgeplakt.

Meer dan een kwart miljoen Nederlanders ondervonden aan den lijve wat dit betekende. Ze werden bijvoorbeeld onder verscherpt toezicht gesteld. Of ze moesten (tien)duizenden euro s aan eerder ontvangen toeslagen terugbetalen. In de ergste gevallen werden kinderen buitenshuis geplaatst. De Belastingdienst was keihard en keek niet naar de omstandigheden, hoe schrijnend ook.

In februari 2020 besloten toenmalig staatssecretaris van Toeslagen Alexandra van Huffelen en staatssecretaris van Belastingen Hans Vijlbrief om de FSV offline te halen. De Autoriteit Persoonsgegevens kreeg de opdracht om te onderzoeken hoe ambtenaren met de privacy van burgers omging.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen
Hoe zit het bij Chinese auto s met privacy, spionage en garantie?
Verder lezen
ENSIA onmisbaar bij informatieveiligheid gemeenten
Verder lezen
Overheden mogen cyberdreigingen delen met bedrijven
Verder lezen
Antivirusbedrijf Avast gedagvaardigd wegens verkoop gebruikersdata van Nederlanders
Verder lezen
Wijkagent bespiedt stel met dure Volkswagen Tiguan: Waar doen ze het van?
Verder lezen
Gartner voorspelt de toekomst van de cybersecurity
Verder lezen
DORA: Europese wetgeving voor financiele instellingen stelt ook eisen aan ICT dienstverleners
Verder lezen