Skip to main content

Groot verschil data privacy inzicht tussen bedrijven en consumenten

Bedrijven en consumenten hebben verschillende inzichten over de data privacymaatregelen en inspanningen die de bedrijven voeren. Bedrijven vinden compliance de belangrijkste drijfveer voor hun data privacystrategie, maar voor consumenten moet dit transparantie zijn.

Volgens een jaarlijks onderzoek van Cisco naar de kijk van bedrijven op privacystrategieen gaat het met data privacy in ieder geval de goede kant op. Ondanks de economische omstandigheden blijven bedrijven in data privacy investeren en nemen ze maatregelen. Wereldwijd investeren bedrijven dit jaar naar verwachting 2,7 miljoen dollar in oplossingen voor data privacy. Drie jaar geleden was dit nog 1,2 miljoen dollar.

Met het toepassen van data privacy hebben bedrijven naar eigen zeggen voordelen als het opbouwen van vertrouwen bij consumenten, het verminderen van verkoopvertragingen en het beperken van de verliezen door datalekken.

Consumenten denken anders

Toch blijken de verwachtingen over data privacy niet helemaal te stroken met die van consumenten, zo blijkt uit de benchmarkstudie van Cisco. Consumenten hebben er weinig vertrouwen in dat bedrijven hun data vertrouwelijk beheren. Meer dan de helft van de ondervraagde consumenten maakt zich bijvoorbeeld zorgen over hoe bedrijven AI gebruiken voor hun privacygevoelige data.

Ongeveer eenzelfde percentage respondenten geeft aan dat zij juist vanwege de inzet van AI-oplossingen het vertrouwen in het juiste gebruik van hun persoonlijke data door bedrijven hebben verloren.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen
Hoe zit het bij Chinese auto s met privacy, spionage en garantie?
Verder lezen
ENSIA onmisbaar bij informatieveiligheid gemeenten
Verder lezen