Skip to main content

Nijmeegse boa draagt vanaf 1 juli bodycam

Vanaf 1 juli 2023 dragen de Nijmeegse buitengewoon opsporingsambtenaren bodycams. In april besloot het college van B en W al, naar aanleiding van een evaluatie van 2 proefperiodes, dat bodycams toegevoegd zouden worden aan de uitrusting. Inmiddels zijn ook afspraken rond inzet en privacy uitgewerkt en kunnen de camera s vanaf 1 juli in gebruik worden genomen.

De buitengewoon opsporingsambtenaren (boa s) dragen de camera duidelijk zichtbaar. Zij kunnen ervoor kiezen de camera aan te zetten in situaties waarin zij, collega s of omstanders zich onveilig of bedreigd voelen, of wanneer zo n situatie aan het ontstaan is.

Privacy

Het gebruik van de bodycam voldoet aan wet- en regelgeving. Privacyrisico s voor zowel burgers als de boa zelf worden zoveel mogelijk ondervangen. Bij opname wordt direct, of als dat door acuut handelen niet meteen kan, zo snel mogelijk, gemeld dat er opnamen gemaakt gaan worden. De opname wordt direct gestopt als de dreigende situatie voorbij is, of er toch geen sprake is van escalatie. Gefilmde personen krijgen te horen waar ze terecht kunnen voor informatie over de beelden en binnen welke termijn de beelden worden gewist.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland
Verder lezen
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen
Zoom scherpt privacybeleid voor Europese gebruikers verder aan als resultaat van samenwerking met SURF
Verder lezen
Applicatiebeveiliging in Nederland schiet flink tekort
Verder lezen
Nederlandse cyberexperts waarschuwen voor aanval gijzelsoftware
Verder lezen
Betaaldienst Klarna moet toch hogere boete betalen voor overtreden AVG
Verder lezen
Avast krijgt Tsjechische AVG boete van 14 miljoen voor doorverkopen van data
Verder lezen