Raad geeft gemeentebestuur en zichzelf een diepgele kaart: Rotgeschrokken van situatie meldpunt overlast
De gemeenteraad geeft het gemeentebestuur en zichzelf een diepgele kaart. Uit onderzoek van de Rekenkamer blijkt dat de gemeente de afgelopen jaren de plank volledig heeft misgeslagen bij het meldpunt zorg en overlast. De wethouder belooft beterschap.
Rosalie van der Heide van de ChristenUnie vat de kern samen: Het is belangrijk dat we het meldpunt gaan verbeteren. We moeten bewoners centraal stellen bij deze problematiek. Dat geldt voor de melder, maar ook voor de persoon waar over geklaagd wordt. Men verdient een adequate terugkoppeling, waarbij men weet waar men aan toe is, dat men weet wat er gebeurt. En dit gaat ook over vertrouwen. Als je een melding doet, en je hoort vervolgens niks terug, terwijl het wel je woongenot aantast, dan schaadt dit het vertrouwen in de overheid.
Rapport Rekenkamer
Het rapport van de Rekenkamer schetst een ontluisterend beeld. Bewoners die klagen lopen vast in processen, er is geen terugkoppeling, systemen waarmee gewerkt wordt zijn niet adequaat, privacygevoelige gegevens belanden op plekken waar ze niet horen en een convenant is opgesteld maar is nooit ondertekend door de ketenpartners. En wanneer een medewerker een aantal maanden ziek is, blijven klachten net zo lang liggen tot de medewerker weer terug is.
Yaneth Menger, Stadspartij 100 procent voor Groningen: Het is meer dan schandalig wat we hebben gelezen
Wij zijn ons echt rot geschrokken van de situatie, vertelt Yaneth Menger van Stadspartij 100 procent voor Groningen. Het is meer dan schandalig wat we hebben gelezen. En hier moeten ook consequenties aan verbonden worden. Mirjam Gietema van D66: We moeten constateren dat het niet gelukt is om een leefbare omgeving te creeren, terwijl dit Meldpunt al bijna 25 jaar bestaat. Ondanks alle technologische ontwikkelingen zijn we niet in staat geweest om de samenhang in problemen op te lossen.
Pablo Vermerris, Student en Stad: Herevaluatie nodig van de volledige dienstverlening
Woordvoerder Pablo Vermerris van Student en Stad: Ik wil de Rekenkamer complimenteren voor het duidelijke rapport. Ik denk dat het ook slim is om dit rapport breder te trekken. Dit is niet het enige meldpunt dat we in onze gemeente hebben. Het is slim om een herevaluatie toe te passen op het gebied van onze dienstverlening. Hoe willen we dit gaan doen als raad? Wat ik in ieder geval positief vind is dat er vanuit het gemeente al fte zijn vrij gemaakt voor de coordinatie op dit vlak. Laten we hier mee verder gaan, en naar de toekomst kijken.
- Waarom mag je browser zoveel informatie doorgeven zonder jouw expliciete toestemming? - 26 juni 2026
- Terugblik cyberincident - 26 juni 2026
- Staatssecretaris: artikel verzamelwet gegevensbescherming niet in werking - 25 juni 2026
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Waarom mag je browser zoveel informatie doorgeven zonder jouw expliciete toestemming? | Verder lezen | |
Terugblik cyberincident | Verder lezen | |
Staatssecretaris: artikel verzamelwet gegevensbescherming niet in werking | Verder lezen | |
Ai dwingt ons om risico’s opnieuw te definiëren | Verder lezen | |
EU legt online surveillance door bedrijven onvoldoende aan banden | Verder lezen | |
Kleine groep gebruikers houdt toegang tot Mythos | Verder lezen | |
Autoriteit Persoonsgegevens ontvangt veel klachten over camera’s | Verder lezen | |
AFM: Financiële organisaties moeten grip krijgen op ICT-risico’s en interne controle | Verder lezen | |
AP controleert vanaf 1 juli registratie scanauto’s in algoritmeregister | Verder lezen | |
Digitale soevereiniteit bestaat niet in zwart-wit | Verder lezen |