Skip to main content

Ontoegankelijke data door cyberaanval of incident bij de helft van de organisaties in 2023

Meer dan de helft, 54 procent, van de organisaties kreeg afgelopen jaar te maken met een cyberaanval of incident waardoor data niet meer toegankelijk was. Dit blijkt uit de Dell Technologies Global Data Protection Index 2023, een enquete onder 1.000 IT beslissers en 500 IT security beslissers.

Volgens respondenten komen IT verstoringen frequent voor. De overgrote meerderheid, 90 procent, zegt dat hun organisatie in 2023 geconfronteerd werd met een vorm van IT verstoring. Externe inbreuken op de beveiliging worden het vaakst aangewezen als oorzaak van gegevensverlies en-of downtime van systemen binnen organisaties, 40 procent. Van de organisaties die een cyberaanval heeft meegemaakt, geeft meer dan de helft, 55 procent, aan dat het first point of entry van aanvallers extern was, gebruikers die op spam of phishing e mails en schadelijke links klikken, gecompromitteerde gebruikersgegevens en gehackte mobiele apparaten. 

Kijkend naar de gevolgen zeggen respondenten dat verstoringen met gegevensverlies in 2023 gemiddeld 2,61 miljoen dollar kostten, gemiddeld 26 uur ongeplande downtime veroorzaakten en gemiddeld voor 2,45 TB aan gegevensverlies zorgden. Bovendien zijn de kosten van cyberaanvallen en gerelateerde incidenten verdubbeld, van 0,66 miljoen dollar in 2022 tot 1,41 miljoen dollar in 2023.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen