Skip to main content

Systeem voor chatberichten Algemene Zaken archiveren duurt langer

De invoering van het nieuwe document management Systeem, DMS, om onder meer chatberichten van demissionair Minister President Mark Rutte te bewaren duurt langer dan verwacht. Sinds het Inspectierapport voor Overheidsinformatie en Erfgoed dat in september 2022 werd aangeboden heeft Rutte geen berichten meer verwijderd.

Planning niet gehaald

In een antwoord op Kamervragen van Kamerlid Palmen, Nieuw Sociaal Contract, over het verlengde toezicht op het ministerie van Algemene Zaken, AZ, van de Inspectie meldt Rutte dat het helaas niet mogelijk is gebleken om het nieuwe DMS systeem waarmee AZ gaat werken volgens planning wordt ingevoerd.

Het betekent echter niet dat chatberichten van de premier niet bewaard worden. Sinds eind mei verwijdert Rutte geen berichten meer en worden ze bewaard voor archivering, zoals beloofd in de reactie op het Inspectierapport in 2022. De chatberichten van de Minister President worden per oktober 2023 ook opgeslagen in het al bestaande document management systeem.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen
Zoom scherpt privacybeleid voor Europese gebruikers verder aan als resultaat van samenwerking met SURF
Verder lezen
Applicatiebeveiliging in Nederland schiet flink tekort
Verder lezen
Nederlandse cyberexperts waarschuwen voor aanval gijzelsoftware
Verder lezen
Betaaldienst Klarna moet toch hogere boete betalen voor overtreden AVG
Verder lezen
Avast krijgt Tsjechische AVG boete van 14 miljoen voor doorverkopen van data
Verder lezen
Dit zijn geleerde lessen uit XZ kwetsbaarheid
Verder lezen