Skip to main content

AP hekelt plan kabinet voor centrale database met locatiegegevens taxiritten

De Autoriteit Persoonsgegevens, AP, heeft bezwaar tegen een plan van het kabinet om een centrale database taxivervoer op te zetten waarbij locatiegegevens in realtime worden aangeleverd. Volgens de AP valt niet uit te sluiten dat er persoonsgegevens worden verwerkt van passagiers. De toezichthouder vindt dan ook dat het kabinet de privacy van passagiers beter moet beschermen.

Het doel van de centrale database is dat de Inspectie Leefomgeving en Transport, ILT, makkelijker kan controleren of taxichauffeurs zich aan de wet houden. Nu worden data over taxiritten alleen opgeslagen op de boordcomputer van de taxi s. Inspecteurs van de ILT moeten de data in de taxi uitlezen. In het voorstel worden de gps coordinaten van het vertrek en eindpunt van elke rit naar de ILT verzonden. Daardoor ontstaat een database met alle taxiritten in Nederland.

Met gps coordinaten is vaak te achterhalen bij welke woning iemand is opgehaald, en wat de bestemming was, aldus de toezichthouder. Zodra de centrale database is aangelegd is er een risico op fouten. Een datalek zit vaak in een klein hoekje. Door een foutje, een kwaadwillende medewerker of een hacker. We hebben dit vaak genoeg fout zien gaan, ook bij overheidsinstellingen, zegt AP bestuurslid Katja Mur.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De 5 meest gemaakte fouten in verwerkersovereenkomsten
: Een van de belangrijkste eisen uit de AVG is het afsluiten van een verwerkersovereenkomst wanneer je persoonsgegevens door een externe partij laat verwerken. In de praktijk gaat dat echter nog vaak mis. Verwerkersovereenkomsten zijn te vaag, onvolledig of sluiten niet aan op de werkelijkheid. In deze blog lees je de vijf meest voorkomende fouten én hoe je ze voorkomt.
Veiligheid begint met inzicht: zo geef je kwetsbaarhedenbeheer vorm
Het is belangrijk om kwetsbaarheden niet ad hoc, maar structureel aan te pakken. Niet alleen binnen je eigen ICT-omgeving, maar ook daarbuiten. In deze blog leggen we uit wat kwetsbaarhedenbeheer is, waarom het zo belangrijk is en hoe je het goed organiseert.
Hoe interne audits leiden tot verbetering
Informatiebeveiliging en privacy zijn essentieel, vooral voor gemeenten die werken met gevoelige gegevens en kritieke processen. Risicobeheer, naleving van wetgeving en continue verbetering zijn hierbij onmisbaar. Naast IT- en security-experts speelt ook de interne auditafdeling een cruciale rol. Maar hoe zorg je dat audits meer zijn dan een vinklijstje en echt bijdragen aan verbeteringen? In deze blog delen we de belangrijkste stappen, uitdagingen en praktische tips.

Meer recente berichten

Toezichthouder pakt websites aan die illegaal cookies plaatsen
Verder lezen
Impact van de Meldplicht in NIS2 op Cybersecurity
Verder lezen
Minister: politie gaat te lang bewaarde gegevens over burgers vernietigen
Verder lezen
De omgang met geheime informatie bij politie en NCTV
Verder lezen
Groot datalek bij Fontys: honderden gegevens en mails makkelijk toegankelijk
Verder lezen
Zwakke configuratie in Salesforce lokt cyberaanvallen uit
Verder lezen
Waarom serieuze investeringen in AP nodig blijven
Verder lezen
Nieuwe spionagewet: wat betekent dit voor bedrijven en HR?
Verder lezen
Privacy International eist openheid Britse overheid over iCloud-backdoor
Verder lezen
Zo ziet het industriële dreigingslandschap eruit
Verder lezen