Skip to main content

AP hekelt plan kabinet voor centrale database met locatiegegevens taxiritten

De Autoriteit Persoonsgegevens, AP, heeft bezwaar tegen een plan van het kabinet om een centrale database taxivervoer op te zetten waarbij locatiegegevens in realtime worden aangeleverd. Volgens de AP valt niet uit te sluiten dat er persoonsgegevens worden verwerkt van passagiers. De toezichthouder vindt dan ook dat het kabinet de privacy van passagiers beter moet beschermen.

Het doel van de centrale database is dat de Inspectie Leefomgeving en Transport, ILT, makkelijker kan controleren of taxichauffeurs zich aan de wet houden. Nu worden data over taxiritten alleen opgeslagen op de boordcomputer van de taxi s. Inspecteurs van de ILT moeten de data in de taxi uitlezen. In het voorstel worden de gps coordinaten van het vertrek en eindpunt van elke rit naar de ILT verzonden. Daardoor ontstaat een database met alle taxiritten in Nederland.

Met gps coordinaten is vaak te achterhalen bij welke woning iemand is opgehaald, en wat de bestemming was, aldus de toezichthouder. Zodra de centrale database is aangelegd is er een risico op fouten. Een datalek zit vaak in een klein hoekje. Door een foutje, een kwaadwillende medewerker of een hacker. We hebben dit vaak genoeg fout zien gaan, ook bij overheidsinstellingen, zegt AP bestuurslid Katja Mur.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Waarom privacy voelt als een last
Voor veel mensen voelt privacy als gedoe. Weer een DPIA, nog een formulier, een vinkje hier, een verwerkersovereenkomst daar. In deze blog kijken we waarom privacy in de praktijk vaak als een last voelt. Maar belangrijker nog: wat je kunt doen om het wél werkbaar te maken. Want ja, het is extra werk. Maar het hoeft geen blok aan je been te zijn.
Informatiebeveiliging vraagt om gedragsverandering
Gedrag verandert niet door kennisoverdracht alleen. Het draait om de dagelijkse keuzes die medewerkers maken. Goede informatiebeveiliging vraagt daarom om gedragsverandering, en uiteindelijk om een cultuurverandering binnen de organisatie.
Waarom interne audits voor privacy leiden tot verbeteringen
Privacy staat hoog op de agenda bij gemeenten. In deze blog leggen we uit waarom interne audits zo belangrijk zijn en hoe je ze praktisch kunt inrichten.

Meer recente berichten

Volkswagen krijgt berisping voor schendingen privacy in dieselschandaal
Verder lezen
Cybercrimegroepen zelf gehackt: reden tot juichen?
Verder lezen
AI in HR: 5 compliance-risicos en de tips voor verantwoord gebruik
Verder lezen
Gemeenten en Rijk gaan hetzelfde cloudbeleid volgen
Verder lezen
Facebook en Instagram gebruikten spionagetrucje op Android-smartphones
Verder lezen
Cyberburgemeesters: weerbaarheid tegen cyberaanval komt onder druk
Verder lezen
Bescherm persoonsgegevens agrariers in Woo
Verder lezen
Overheden roepen demissionaire minister op tot snelle lancering Nederlandse Digitaliseringsstrategie
Verder lezen
Hoe digitale vrijheid er in 2025 uitziet: van betalingen tot platforms
Verder lezen
EU-wetgevingsmonitor staat live
Verder lezen