Skip to main content

Achterstallig onderhoud in database van politie is ernstige overtreding van privacywetgeving

Van bijna twintigduizend mensen heeft de politie ten onrechte gegevens in hun database. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. Het gaat om mensen die ooit onterecht verdachte zijn geweest van een misdrijf, waar de politie vingerafdrukken, persoonsgegevens en, of foto s van heeft gemaakt. Die gegevens moeten gewist worden als een zaak geseponeerd wordt, maar dat gebeurt niet.

Aleid Wolfsen, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens, noemt het een ernstige overtreding van de privacywetgeving. Het is heel ernstig omdat de politie een belangrijke taak heeft, zodat men veilig kan leven. De politie heeft vergaande bevoegdheden en dan moet je er absoluut zeker van zijn dat de informatie die in de systemen staat, op basis waarvan ze bevoegdheden toepassen, klopt en juist is.

Gevolgen

Wolfsen: Mensen die per ongeluk aangehouden zijn of ten onrechte, daarvan moet de informatie over hen subiet eruit gehaald worden. Justitie en politie zijn hier verantwoordelijk voor, maar het gebeurt nog te weinig. De gegevens blijven in de database staan en dat kan nare gevolgen hebben. 

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De rol van de CISO tijdens calamiteiten
Een cyber- of ransomware-aanval of een groot datalek: het is de nachtmerrie van elke gemeente. Op zo’n moment moet er snel gehandeld en besloten worden. De Chief Information Security Officer (CISO) speelt daarin een cruciale rol. Maar hoe ziet die rol er in de praktijk uit? Is de CISO vooral degene die meekijkt en adviseert, of iemand die ook actief meebeslist in het calamiteitenteam
De interne controlecyclus; zo maak je toetsing werkbaar
Een belangrijk onderdeel binnen de BIO 2.0 is de interne controlecyclus: hoe toets je structureel of je maatregelen ook echt doen wat ze moeten doen? Niet één keer per jaar omdat het moet, maar continu, als onderdeel van je dagelijkse praktijk. In deze blog laat ik zien hoe je die controlecyclus slim en werkbaar inricht.
Zo breng je informatiebeveiligingsbeleid écht tot leven in de organisatie
Bij veel gemeenten voelt informatiebeveiligingsbeleid nog als een verplicht nummer. Zonde! Want een goed informatiebeveiligingsbeleid kan juist richting geven aan de hele organisatie.

Meer recente berichten

Smartphones verzamelen onze data: geen privacy in je broekzak
Verder lezen
Cybersecurity awareness is belangrijk, maar niet alleen in oktober
Verder lezen
EU-voorstel voor Chat Control opnieuw op de schop
Verder lezen
Landen opgeroepen om VN-verdrag tegen cybercrime niet te ondertekenen
Verder lezen
Datalek Postcode Loterij gaf 1580 deelnemers inzage in elkaars gegevens – update
Verder lezen
Bedrijven controleren toeleveringsketen nauwelijks op cyberrisicos
Verder lezen
Gemeenteraad praat over Rekenkamerrapport Informatieveiligheid, culturele broedplaatsen en meer
Verder lezen
Camera op windmolens in Dronten: wat mag wel en wat mag niet?
Verder lezen
Cybersecurity overheid mist slagkracht en samenhang
Verder lezen
Waarom object storage onmisbaar wordt
Verder lezen