VNG: einde aan vrijblijvendheid bij aanpak AI, cloud en cybersecurity
Alle Nederlandse gemeenten gaan intensief samenwerken op het gebied van Artificial Intelligence (AI), cloudoplossingen en digitale veiligheid. Tijdens de Najaars Algemene Ledenvergadering (ALV) van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) stemde afgelopen vrijdag 100 procent van de leden in met de nieuwe collectiviseringsvoorstellen. Hiermee zetten gemeenten een concrete stap om de versnippering in het lokale IT-landschap tegen te gaan.
De unanieme steun markeert een belangrijk moment in de gemeentelijke digitalisering. Waar gemeenten voorheen vaak individueel hun digitale infrastructuur inrichtten, kiezen ze nu definitief voor een gezamenlijke koers. De beslissing vloeit voort uit de resolutie van juni 2025, waarin werd afgesproken om minimaal 80 procent van de digitaliseringstaken te ‘collectiviseren’.
Aansluiting bij Rijksstrategie
De gekozen prioriteiten – AI, Cloud en Digitale Veiligheid – zijn niet willekeurig gekozen. Ze sluiten naadloos aan bij de Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS) van het Rijk. Volgens Peter Snijders, voorzitter van de VNG-commissie Informatiesamenleving, zijn de nationale strategie en de gemeentelijke plannen “twee kanten van dezelfde medaille”.
Door als één bestuurslaag op te trekken, willen gemeenten een gelijkwaardige gesprekspartner worden van het Rijk, provincies en waterschappen. Het doel is om niet alleen efficiënter te werken, maar ook de digitale autonomie van de overheid te vergroten en afhankelijkheden van grote tech-leveranciers beter te managen.
Mandaat voor experts
Met het groene licht van de ALV krijgen gemeentelijke experts nu het mandaat om de plannen concreet uit te werken. In samenwerking met koepelorganisaties zoals de Vereniging voor Informatie Managers (IMG) en de Vereniging van Gemeentesecretarissen (VGS) worden blauwdrukken gemaakt voor de financiering en implementatie.
Hierbij wordt voortgebouwd op eerdere successen zoals Haven+, een standaard die de overstap naar de cloud vergemakkelijkt.
Versnelling op cybersecurity
Een belangrijk onderdeel van de vergadering was de zorg om digitale veiligheid. Gemeenten namen een specifieke motie aan (ingediend door IJsselstein) om de besluitvorming rondom de Informatiebeveiligingsdienst (IBD) te versnellen.
Verder lezen bij de bronNieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Privacy First waarschuwt voor mogelijke verschuiving richting digitale identificatie via EUDI-wallet | Verder lezen | |
Intune is niet het probleem – maar ook niet altijd de oplossing | Verder lezen | |
De tijd dringt voor digitale soevereiniteit | Verder lezen | |
Ai als snelste penetratietester ter wereld, met opensource als achterpoort | Verder lezen | |
Camerabewaking in moderne bedrijfsbeveiliging | Verder lezen | |
CBS meldt toename van multifactorauthenticatie door Nederlandse bedrijven | Verder lezen | |
Nieuwe Nederlandse provider neemt telefoongesprekken op met AI | Verder lezen | |
Inloggen is het nieuwe hacken: Cybersecurity in een tijdperk van versnelling | Verder lezen | |
Techbedrijven deelden namen Nederlandse ambtenaren met VS: ‘Ontzettend zorgelijk’ | Verder lezen | |
Ciso’s en NCSC slaan alarm: patchgolf en cyberchaos dreigen deze zomer | Verder lezen |