Skip to main content

Beleidsontwikkelingen rondom het Burgerservicenummer (BSN)

Staatssecretaris Knops informeert de Tweede Kamer middels een kamerbrief over de ontwikkelingen in het beleid rondom het burgerservicenummer (BSN).

Inleiding

Met deze brief informeer ik uw Kamer over ontwikkelingen in het beleid rondom het burgerservicenummer (BSN), zoals aangekondigd in de Kamerbrief over de voorgenomen wijziging Uitvoeringswet AVG.

Niemand wil behandeld worden als een nummer en de overheid mag haar burgers niet als nummers behandelen. Toch is er in Nederland voor gekozen, in 2007, om iedere burger (en alle anderen met een relatie met de Nederlandse overheid) een uniek identificerend nummer toe te kennen – het burgerservicenummer. Een nummer dat bedoeld is voor efficiënte, foutloze en privacybeschermende uitwisseling van gegevens tussen overheden en voor communicatie tussen overheid en burger.

Dat het gebruik van zo’n nummer grote voordelen biedt, blijkt alleen al uit de vele vragen vanuit organisaties binnen en buiten de overheid voor uitbreiding van de mogelijkheden tot gebruik van het nummer. Bijvoorbeeld door banken bij monitoring van transacties in het kader van de aanpak van witwassen. Maar ook door overheidsinstellingen in Caribisch Nederland voor dienstverlening aldaar, waarnaar in 2019 onderzoek is gedaan.

Verder lezen bij de bron

IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen