Skip to main content

Informatiebeveiliging en privacy continue prioriteit voor CBS

Het CBS heeft informatiebeveiliging en privacy permanent zeer hoog op zijn agenda staan. Dit blijkt onder andere uit het feit dat het bureau zijn beleid op deze punten regelmatig extern laat toetsen. Onlangs is dit weer gebeurd en is het statistiekbureau opnieuw gecertificeerd op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. Het bevestigt dat de gegevens van bedrijven en personen bij het CBS veilig en goed beschermd zijn.

Strenge eisen

Het CBS hanteert zeer strenge eisen op het gebied van informatiebeveiliging en privacy, zegt Douwe Kuurstra, hoofd van de CBS Auditdienst. ‘En we vinden het daarom belangrijk om ons beleid regelmatig extern te laten toetsen. We zoeken namelijk continu naar hoe het nóg beter kan. Dat is essentieel voor een statistiekbureau. De audit bestaat uit een diepgaand onderzoek, waarbij onze medewerkers geïnterviewd worden en auditors ook achter de schermen meekijken in de computerprogramma’s. We hebben het onderzoek goed doorlopen en we zijn het komende jaar dus weer officieel gecertificeerd.’

Toegang tot data

Tijdens de audit is onder meer beoordeeld of het CBS alleen die data verzamelt die het nodig heeft voor zijn wettelijke taak. Ook onderzochten de auditors of alleen dié mensen die werken met bepaalde data daar toegang toe hebben. Kuurstra legt uit: ‘Alleen de makers van de betreffende statistiek kunnen bij de dan al onherkenbaar gemaakte data. Alle andere medewerkers van het CBS niet.’ Natuurlijk wordt ook onderzocht of de data voldoende beschermd zijn voor mensen van buitenaf. Dat blijkt het geval.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen