Skip to main content

T-Mobile deelde jarenlang klantgegevens met CBS

Jarenlang heeft T-Mobile klantgegevens gedeeld met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het gaat om niet-anonieme, privacygevoelige gegevens, zoals locatie en belgeschiedenis. Het Agentschap Telecom en de Autoriteit Persoonsgegevens starten een onderzoek naar de zaak.

Dat blijkt uit onderzoek van NRC. Door een beroep te doen op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) kreeg het dagblad documenten van het CBS in handen waaruit bleek dat de onderzoekers toegang hadden niet-geanonimiseerde locatiedata.

T-Mobile geeft CBS toegang tot niet-geanonimiseerde locatiedata

Vanaf januari 2018 werkten medewerkers van het CBS op het hoofdkantoor van T-Mobile in Den Haag. Hun taak was om locatiedata van smartphonegebruikers van de provider te analyseren. Het statistiekbureau wilde een algoritme ontwikkelen dat met locatiedata het mobiliteits- en verblijfsgedrag van Nederlanders zou kunnen meten. Het algoritme kon dan antwoord verschaffen op vragen als waar het beste geïnvesteerd kon worden in infrastructurele projecten, of welke gebieden afgesloten moeten worden tijdens drukte in coronatijd. T-Mobile mocht het algoritme eveneens gebruiken om mobiliteitsinformatie van haar klanten te vergaren. Deze samenwerking liep tot april 2020.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen