Skip to main content

Overheid en bedrijfsleven in gesprek over bredere inzet meerfactorauthenticatie

Overheid en bedrijfsleven zijn met elkaar in gesprek over een bredere inzet van meerfactorauthenticatie (MFA) bij het inloggen op accounts. Eerder stelde de Autoriteit Persoonsgegevens dat door het gebruik van MFA veel datalekken kunnen worden voorkomen. “Meerfactorauthenticatie is in beginsel veiliger dan toegangscontrole waarbij een enkele factor voor authenticatie wordt gebruikt”, laat demissionair minister Dekker voor Rechtsbescherming weten.

Hij reageerde op Kamervragen van SP-Kamerlid Van Nispen over het toegenomen aantal datalekken door malware en phishing. De Autoriteit Persoonsgegevens ontving vorig jaar bijna 1200 datalekmeldingen die het gevolg van malware en phishing waren. Een stijging van dertig procent ten opzichte van 2019. In dat jaar waren dit soort meldingen ook al met 25 procent toegenomen.

De toezichthouder merkt op dat vooral bij dit type datalek meerfactorauthenticatie (MFA) de impact van het datalek had kunnen beperken of zelfs had kunnen voorkomen. Naar schatting van de Autoriteit Persoonsgegevens waren vorig jaar minimaal 600.000 en maximaal 2.000.000 personen (mogelijk) betrokken bij een (gemeld) datalek dat voorkomen had kunnen worden met MFA.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

1 op 2 cyberaanvallen worden intern gepleegd
Verder lezen
Aanpassingen Handelsregister: meer privacy en verbeterde toegankelijkheid
Verder lezen
Waar en wanneer mag je vliegen met een drone in Nederland?
Verder lezen
Kwart cybersecurity incidenten bij Europese mkb ers door zwakke wachtwoorden
Verder lezen
Impact van generative AI op cybersecurity landschap groeit
Verder lezen
Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland
Verder lezen
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen