Skip to main content

Notarissen al dagen offline door hack bij leverancier

Sinds afgelopen vrijdag zijn notariskantoren lam gelegd door een hack bij een ICT-leverancier. Op 19 april hebben bijna 100 notarissen geen akten kunnen passeren. De notariskantoren kunnen niet digitaal werken en hebben daardoor ook geen toegang tot contactinformatie van hun klanten. Het informeren van klanten gaat daardoor ook niet helemaal goed.

De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) bericht over de onmacht van 96 notarissen om vandaag (maandag) akten te passeren. De notarissen zijn indirect slachtoffer van een hack, meldt de beroepsvereniging. Het indirecte zit erin dat de hack is gepleegd bij een ICT-leverancier van de diverse notarissen. Het Financieel Dagblad weet te melden dat dit het bedrijf Managed IT is. De website van dat bedrijf functioneert momenteel niet, weet AG Connect te bevestigen.

Beheer, beveiliging

Uit een eerder gecachte versie van die site valt op te maken dat deze ICT-partij diverse digitale diensten biedt. Deze lopen uiteen van applicaties en communicatie (zoals video-vergaderen), via infrastructuur en structureel IT-beheer, tot werkplekken en beveiliging. “Veilig en onbezorgd werken vereist een serieuze en robuuste IT-beveiliging”, aldus de omschrijving op de site van Managed IT.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen