Skip to main content

Haarlem gaat privacy-proof drukte binnenstad meten

Het ondernemersfonds BIZ Binnenstad Haarlem schaft een systeem aan om in de binnenstad bezoekersdrukte te kunnen meten. De gemeente ziet ook de waarde hiervan en werkt en betaalt daarom mee aan het initiatief.

Het gekozen systeem werkt met anonieme tellingen en voldoet daarmee aan de strikte privacy-voorwaarden die de gemeente stelt. Andere gemeenten werken met wifi-tracking om de drukte te meten, maar Enschede kwam daardoor in een aanvaring met de Autoriteit Persoonsgegevens. Bij het systeem in Haarlem zal dat niet zo gauw gebeuren. Het stelt ondernemers en de gemeente in staat om te beschikken over relevante data voor bijvoorbeeld openingstijden, toerisme en evenementen zonder dat de privacy van bewoners en bezoekers in het geding komt.

Groot belang

Het belang van inzicht in bezoekersstromen is voor lokale ondernemers groot. Maar ook voor de gemeente is dergelijke informatie relevant. Zo kan het meten van drukte een waardevol middel zijn bij evenementen. De gemeenteraad verzocht het college in 2019 om bezoekers te meten in verband met de, destijds, toenemende drukte van toerisme. Inmiddels zijn de tijden veranderd en heeft het meten van drukte in het kader van corona nog een heel ander belang gekregen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen