Skip to main content

Thuiswerk geen reden om personeel extra te monitoren

Werkgevers mogen hun medewerkers niet intensiever monitoren als het werk vanuit huis wordt uitgevoerd. Het is in sommige gevallen toegestaan om ze te controleren, maar hieraan zijn strikte voorwaarden gesteld om de privacy van werknemers te waarborgen. Deze regels gelden ook als het personeel in toenemende mate thuis of op afstand werkt.

Dit antwoordt demissionair minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) op Kamervragen van D66, SP, GroenLinks en Denk. Aanleiding is de berichtgeving afgelopen april dat ‘gluurapparatuur’ door het thuiswerken in trek is gekomen. De vakbonden maken zich bezorgd over een werksfeer waar naar hun zeggen controle centraal staat. 

Beargumenteren

Volgens de bewindsman maakt het qua regelgeving niet uit of het werk thuis of op de werkplek plaatsvindt. De regels voor controle van werknemers zijn in beide gevallen gelijk. Zo moet de werkgever goed beargumenteren waarom het noodzakelijk is om werknemers te controleren. Hij moet ook toe kunnen lichten waarom het bedrijfsbelang zwaarder weegt dan het belang van de werknemer, namelijk het recht op privacy. Ook dient de werkgever de werknemer vooraf te informeren dat er gecontroleerd kan worden. Het monitoren mag niet heimelijk gebeuren. Bovendien moeten plannen voor de invoering van monitoring-software of andere volgsystemen eerst aan de ondernemingsraad worden voorgelegd.

Als een werknemer vermoedt dat zijn baas de privacy-voorwaarden overtreedt, moet hij daarvoor eerst in gesprek gaan met zijn werkgever. Indien aanwezig, kan hij de zaak ook aankaarten bij de vertrouwenspersoon.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen