Skip to main content

Digitale weerbaarheid: Landelijke regie zou gemeenten verder helpen

Digitale veiligheid staat hoog op de agenda bij gemeente­bestuurders en het belang ervan zit – soms door schade en schande – goed tussen de oren. Het komt er nu op aan dat iedereen die met data omgaat constant alert is en daar altijd naar handelt. Je medewerkers zijn de krachtigste firewall, dus daarin moeten gemeenten bij uitstek investeren.

iBestuur ging in gesprek met drie spelers in gemeenteland over de rol van gemeenten in de digitale veiligheid van de samenleving. Carla Breuer is burgemeester van Teylingen en haar collega Nanning Mol van Laren is als ‘cyberburgemeester’ binnen zijn veiligheidsregio portefeuillehouder digitale veiligheid. Astrid van de Klift is de kersverse adjunct-gemeentesecretaris van Nijmegen en voorzitter van Federatie van Algemene Middelenmanagers bij de Overheid (FAMO). Van de Klift: “Ik zie bij bestuurders de laatste jaren een toenemend bewustzijn. Vroeger bestond nog wel eens het idee dat het om louter techniek draait, dus vooral iets voor ICT’ers. Maar incidenten hebben duidelijk genoeg gemaakt dat informatieveiligheid de ruggengraat van de organisatie is. Bij incidenten is de burgemeester tegenwoordig meteen in beeld en als de consequenties groot zijn, neemt hij of zij de leiding over het noodplan en treedt de burgemeester naar voren in de communicatie daarover.”

Wat voor rol speelt de gemeentesecretaris daarin?

Van de Klift: “De gemeentesecretaris zit het dichtst op het reilen en zeilen van de organisatie en heeft daarom de belangrijke taak om alle informatie over zaken die misgaan of dreigen mis te gaan zo snel mogelijk door te spelen naar de burgemeester en de wethouder die informatieveiligheid in zijn portefeuille heeft.”

Verder lezen bij de bron

IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen