Skip to main content

Nederlanders willen wel een Ministerie van Digitale Zaken

Nederlanders hebben een sterke voorkeur voor een Ministerie van Digitale Zaken: 39% wil dat een digitale bewindspersoon wordt toegevoegd aan het kabinet, terwijl 23% van mening is dat dit niet nodig is. Dit blijkt uit onderzoek van Honeypot, uitgevoerd door PanelWizard Direct. Bovendien vindt meer dan de helft van de Nederlanders (51%) dat er te weinig aandacht is voor digitale vraagstukken in de Nederlandse politiek en stelt 63% dat politici hun digitale kennis en vaardigheden moeten vergroten.

Een Ministerie van Digitale Zaken zou zich onder meer overkoepelend moeten bezighouden met de rol van digitalisering en technologie bij uiteenlopende beleidsvraagstukken, bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs, zorg en klimaat.

Digitale bescherming burger heeft topprioriteit

Als topprioriteit voor een Ministerie van Digitale Zaken zegt 62% dat het beschermen van de burger, bijvoorbeeld op het gebied van cyberveiligheid, privacy of ethische vraagstukken, het voornaamste aandachtspunt is. 17% wil graag  aandacht voor een efficiëntere digitale overheid, terwijl het zorgdragen aan digitale vaardigheden van burgers door 7% wordt genoemd als belangrijkste aandachtspunt.

Inperken macht tech-ondernemingen

Nederlanders vinden, met of zonder Minister voor Digitale Zaken, dat de overheid aandacht moet geven aan het inperken van de macht van grote technologiebedrijven (53%). Daarnaast vindt een derde (32%) dat de overheid technologiebanen toegankelijker moet maken voor een bredere doelgroep. En zegt 27 procent dat de overheid moet zorgen voor toegang tot internet voor iedereen.

Verder lezen bij de bron

IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen