Skip to main content

Gegevens van 150 inwoners van Dalfsen op straat na enquete van gemeente

De mailadressen van 150 Dalfsenaren zijn deze zomer zonder dat ze het wisten gepubliceerd op het internet. Zij hadden meegedaan aan een enquete die een onderzoeksbureau voor de gemeente Dalfsen hield. De gemeente meldde het datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Hoe kon dit gebeuren?

Voor het opstellen van een nieuwe omgevingsvisie – een strategische visie voor de lange termijn voor de gehele fysieke leefomgeving – heeft de gemeente een extern bureau ingeschakeld om een enquête onder inwoners te houden. Bij het onderzoek konden zij naam en mailadres achterlaten, zodat de gemeente eventueel later contact met hen kon opnemen. De gemeente maakte de afspraak dat het bureau uitkomsten van de enquête geanonimiseerd op internet kon publiceren. Die gegevens zijn uiteindelijk niet-geanonimiseerd op het internet terechtgekomen.

Wie kwam daar achter?

Een inwoner van Dalfsen kwam er achter dat namen, mailadressen en IP-adressen (waarmee een computer wordt herkend die op internet is aangesloten) van ongeveer 150 enquête-deelnemers vrij op internet beschikbaar waren. Deze burger maakte er in juni melding van bij de gemeente Dalfsen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen