Skip to main content

Menselijk handelen cruciaal in bestrijden cybercrime

We hebben dagelijks te maken met digitalisering. We werken in een digitale omgeving, doen online-boodschappen en bezoeken de huisarts via een e-consult. Wij als individuen vertrouwen op digitalisatie om ons leven, nu en in de toekomst, makkelijker te maken. Om te kunnen vertrouwen op digitalisering moet je als individu maar zeker ook als organisatie een goede cybersecurity hebben. Wanneer je je goed beschermt tegen cybercriminaliteit en je online-weerbaarheid verbetert, groeit namelijk het vertrouwen in digitalisering, een ontwikkeling die in Nederland en wereldwijd de kans heeft ons leven razendsnel te veranderen.

Omdat digitalisering ons leven zo beinvloedt, is het belangrijk te realiseren welke risico s het met zich meebrengt wanneer de cybersecurity niet op orde is. Onlangs ondervroeg Cisco 1.500 hybride werkenden uit zes landen – waaronder Nederland – naar hun houding ten opzichte van cybersecurity binnen hun eigen organisatie en hoe zij met cybersecuritymaatregelen omgaan. Uit dit onderzoek kwam onder andere naar voren dat 45 procent zou willen dat hun organisatie meer aandacht zou besteden aan cybersecurity en twee derde vindt dat hun bedrijf cybersecurity niet serieus genoeg neemt. Ook heeft bijna veertig procent van de Nederlandse ondervraagden sinds het begin van de pandemie geen cybersecuritytraining moeten volgen, terwijl thuiswerken juist voor meer risico s zorgt.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen