Skip to main content

Privacy in het sociaal domein

Gemeenten werken in het sociaal domein veel met privacygevoelige informatie van inwoners. Natuurlijk gaat u zorgvuldig om met het verzamelen, delen en bewaren van gegevens. Maar u kunt ook te voorzichtig zijn.

Volgens functionaris gegevensbescherming Erwin van Vuuren, aan Stimulansz verbonden privacy-expert, schieten gemeenten vaak onnodig in de kramp. Dat kan anders. Dit zijn in 2022 de 5 belangrijkste privacy-uitdagingen in het sociaal domein:

1. Maak je klaar voor de Wet politiegegevens (Wpg)

Sinds 2019 geldt de Wet politiegegevens (Wpg). Ook gemeenten hebben hiermee te maken. Want buitengewoon opsporingsambtenaren (boa s) doen onderzoek naar fraudes in het sociaal domein. Zulke stafbare feiten vallen onder de Wpg. Deze wet stelt specifieke eisen aan het delen en bewaren van informatie. Deze eisen gaan niet alleen over de processen, maar ook over de IT-systemen.

In 2022 moeten alle gemeenten het technisch en organisatorisch op orde maken. Ze moeten boa s trainen, processen aanpassen en ICT-systemen aanpassen. Bij ICT moet je onder meer denken aan autorisaties (wie heeft toegang tot welke informatie), bewaartermijnen en categorieen van betrokkenen (verdachte, getuige, slachtoffer).

In de baseline informatiebeveiliging (bio) staat aan welke normen je als gemeente moet voldoen. In 2022 moeten gemeenten een externe audit laten uitvoeren. De auditer moet zijn aangesloten bij de Norea, de beroepsgroep van IT-auditers. Het auditverslag moet uiterlijk op 31 december 2022 bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) liggen. Ik adviseer gemeenten niet te lang wachten, want de auditers krijgen een druk jaar. Vooral omdat de Wpg ook raakt aan andere sectoren. Heeft een gemeente het niet goed op orde? Dan kan de AP een waarschuwing geven of bestuurlijke maatregelen nemen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen