Skip to main content

Hoeveel privacy heeft de coronabestrijding ons gekost?

Het einde van de coronacrisis lijkt in zicht, maar hoe normaal is het oude normaal nog? Kunstenaar, ontwerper en onderzoeker Julia Janssen vertelt vandaag bij Vroeg! over wat de bestrijding van het virus ons gekost heeft aan privacy.

Hoewel het ontzettend fijn is dat alles weer mag en kan, blijven we met een belangrijke vraag achter: als we het virus onder controle hebben, is dan ook de crisis voorbij? Deze week kwam er nog een rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid uit over dat de focus lag op het afremmen van het virus en dat er weinig is gelet op maatschappelijke effecten. Janssen betoogt dat de impact van privacy hier ook onder valt.

Privacy inleveren

De afgelopen twee jaar hebben we beetje bij beetje meer van onze privacy moeten inleveren. Stapsgewijs zijn steeds meer dingen normaler geworden, zegt Janssen. Het begon met een discussie over wat voor data een CoronaMelder-app mocht traceren. Die normaliseringsslag van het delen van intieme gegevens zoals gezondheidsgegevens, is best wel snel gegaan, vindt ze.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen