Skip to main content

Best practices (14!) voor verhogen cyberweerbaarheid

Om organisaties in staat te stellen zich tegen ransomware aanvallen te wapenen, zijn door het Agentschap van de Europese Unie voor cyberbeveiliging (Enisa) en het Computer Emergency Response Team voor Europese instanties (Cert EU) in februari een aantal minimale best practices vastgesteld.

Door genoemde organisaties is geconcludeerd dat de dreiging van ransomware flink is toegenomen. Dat dit niet alleen het geval is voor grote organisaties blijkt ook uit een recent rapport van BlackBerry. Dit rapport wijst namelijk uit dat het mkb/kmo in toenemende mate doelwit is van ransomware aanvallen. Daarnaast blijkt uit dit rapport dat cybercriminelen bij deze aanvallen meer samenwerken en vaker sprake lijkt te zijn van de uitbesteding van aanvallen. Wat houden de door Enisa en Cert EU vastgestelde veertien minimale best practices in?

Best practices

  1. Gebruik multi factorauthenticatie (mfa) voor alle applicaties die op afstand toegankelijk zijn en gebruik hierbij smart cards en fido2 beveiligingssleutels (en niet met sms codes of automatische telefoontjes)
  2. Sta medewerkers niet toe om voor meerdere accounts hetzelfde wachtwoord te gebruiken, gebruik mfa waar mogelijk, stimuleer het gebruik van wachtwoordmanagers en houd in de gaten waar eventueel  welke inloggegevens zijn gelekt
  3. Houd software up to date en implementeer patches zo snel als mogelijk
  4. Beperk zoveel als mogelijk de toegang tot systemen en netwerken door derde partijen en pas hierop strakke controles toe
Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen