Skip to main content

Zo waarborgt het CBS een beveiligde uitwisseling van gegevens

Bedrijven en personen die gegevens met het CBS uitwisselen, gebruiken hiervoor beveiligde kanalen. Denk hierbij aan SFTP en FTPS verbindingen of het upload en downloadkanaal op https://antwoord.cbs.nl en vragenlijsten hierop. Voor de beveiliging van alle verbindingen ten behoeve van gegevensuitwisseling, heeft het CBS continu aandacht.

Wetgeving vormt de basismotivatie om onze kanalen goed te beveiligen. Voorbeelden van nationale en internationale wetgeving zijn de CBS wet (hoofdstuk 5), Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), Europese Statistische Verordening en Praktijkcode voor Europese Statistieken. Daarnaast zorgen wij voor een excellente beveiliging omdat bedrijven en personen ons gevoelige informatie toevertrouwen.

Beveiliging bij de bouw van IT systemen en applicaties

Als leidraad voor de bouw van onze IT systemen gebruiken we de Internet Authentication Service (IAS) van Microsoft Windows Server en de richtlijnen van het Center for Internet Security (CIS). Voor de bouw van applicaties gebruiken we als leidraad threat modeling van MITRE en de Open Web Application Security Project (OWASP).

Voordat we een applicatie daadwerkelijk in gebruik nemen, laten we deze pentesten door de onafhankelijke cyberbeveiligingsexpert Secura. Daarnaast voert Secura voortdurend verschillende pentesten uit zodat we de beveiliging kunnen blijven garanderen. Een voorbeeld hiervan zijn de jaarlijkse Grey Box Application Assessments. Hiervoor krijgt Secura toegang tot de ontwerpinformatie van applicaties in de productieomgeving. Zo kan Secura kwetsbaarheden opsporen in de beveiligingsfuncties en rapporteren hoe goed de informatie is beveiligd.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen