Skip to main content

EU verbiedt gepersonaliseerde advertenties zonder toestemming

Het European Data Protection Board, EDPB, heeft besloten dat Meta geen gepersonaliseerde advertenties meer mag versturen zonder toestemming van gebruikers. Dat vernam Reuters van een ingewijde bron. Het verbod heeft gevolgen voor elke organisatie die aan gepersonaliseerde advertenties verdient, waaronder Google, Snap en Pinterest.

Volgens de bron werd het besluit genomen door het European Data Protection Board (EDPB). De instantie coordineert de handhaving van de AVG/GDPR in de Europese Unie. De beslissing is een klap voor Meta. De organisatie gebruikt gebruikersgegeven op schaal om gepersonaliseerde advertenties te versturen.

Het Europese hoofdkantoor van Meta is in Dublin gevestigd. Volgens Reuters heeft de Ierse privacywaakhond een maand de tijd gekregen om de beslissing van het EDPB in een nationaal besluit te verwerken. De bron verwacht dat het EDPB de Ierse waakhond verzoekt om een boete aan Meta op te leggen.

Meer onderzoek

Gepersonaliseerde advertenties liggen wereldwijd onder vuur van toezichthouders. De koers van Meta daalde met zes procent na de bekendmaking van het besluit. Ook Google, Snap en Pinterest zijn afhankelijk van gepersonaliseerde advertenties. De koers van de bedrijven daalde met tussen de twee en acht procent.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

OpenAI wordt geconfronteerd met privacyklacht in Oostenrijk
Verder lezen
EU dataplatform voor medische gegevens stap dichterbij
Verder lezen
Brancheorganisaties slaan alarm om nieuwe eisen cyberveiligheid
Verder lezen
NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen