Skip to main content

Digital Trust Center waarschuwde ondernemers ruim 5.200 keer

Internetcriminelen bedreigen continu Nederlandse ondernemers. Ze maken daarbij vaak gebruik van kwetsbaarheden in, bijvoorbeeld, software. Het Digital Trust Center, in 2021 opgericht door het Ministerie van Economische Zaken, helpt ondernemers bij hun digitale veiligheid. Dit doen ze onder meer door hen te wijzen op zwakke plekken in de beveiliging.

Sinds de oprichting in de zomer van vorig jaar, verstuurde het Digital Trust Center (DTC) al meer dan 5.200 zogenoemde notificaties aan Nederlandse bedrijven. Een notificatie is een waarschuwing voor een ernstige kwetsbaarheid in een van de IT-systemen van het gewaarschuwde bedrijf.
Dit kan een systeem zijn dat benaderbaar is via het internet. Of een malware-besmetting. De waarschuwing kan echter ook gaan over gestolen inloggegevens. Of over het gebruik van verouderde applicaties of servers.

Remote Desktop Protocol

Afgelopen jaar verstuurde het DTC veel waarschuwingen die betrekking hebben op het Remote Desktop Protocol (RDP). Bij veel ondernemingen blijkt dit protocol benaderbaar via het internet. Omdat dit indringers aantrekt, helpt het DTC deze bedrijven door ze telefonisch of per e-mail te waarschuwen. In ongeveer 76 procent van de notificaties was het advies aan de ondernemers om direct actie te ondernemen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen