Skip to main content

Kadaster ontvangt tientallen schadeclaims wegens datalek

Het Kadaster heeft in totaal 39 schadeclaims ontvangen naar aanleiding van een datalek dat afgelopen jaar plaatsvond. Er zijn twee claims ingediend waarbij het Kadaster aansprakelijk wordt gesteld voor de gevolgen van het lekken van persoonlijke informatie. Het Kadaster zegt alle klachten serieus te nemen en per geval de situatie in kaart te brengen.

Dat schrijft minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening Hugo de Jonge in een brief aan de Tweede Kamer.

Update oorzaak van datalek Kadaster

Voor het begin van deze zaak moeten we terug naar oktober 2022. Toen ontdekte het Kadaster dat afgeschermde adressen in de Basisregistratie Personen (BRP) korte tijd -van 18 september tot en met 11 oktober- inzichtelijk waren voor onbevoegden.

De oorzaak bleek een update van het systeem te zijn. Daardoor werd er bijna een maand lang een onjuiste koppeling gelegd met de BRP. Geheime woonadressen, die normaliter alleen via Kadaster Online (KOL) of Ketenintegratie Inschrijving Kadaster (KIK) toegankelijk zijn, waren zodoende tijdelijk inzichtelijk voor anderen. Personen met een afgeschermd adres die onder het Stelsel Bewaken en Beveiligen vallen waren onvindbaar.

Door het voorval waren er 3.700 personen waarvan het geheime woonadres tijdelijk zichtbaar was. De betrokkenen zijn door het Kadaster op de hoogte gebracht van het incident. Voor vragen konden ze telefonisch contact opnemen met Kadaster, of een webpagina bezoeken met vragen en antwoorden over de kwestie. 800 gedupeerden belden met het Kadaster, 175 bezochten de website, zo schrijft minister De Jonge.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen