Skip to main content

Klantenkaarten: wat weet winkelier van de consument?

De Bonuskaart van Albert Heijn viert in 2023 zijn 25e verjaardag. Maar is het niet tegelijkertijd een herdenking van de begintijd van het grootscheepse verlies van onze privacy? De klantenkaart kreeg bij zijn introductie in 1998 zowel bijval als kritiek. In 2013 waren er zelfs Kamervragen. Wat geeft de klant precies weg? En beschermt de relatief nieuwe AVG privacywet ons wel voldoende?

Korting in ruil voor registratie

De AH Bonuskaart is samen met de ANWB-pas waarschijnlijk wel de bekendste van alle klantenkaarten. Bij de lancering van de Bonuskaart een kwart eeuw geleden is een veelgehoorde kreet: Je zou wel een dief van je eigen portemonnee zijn. Want de kaart biedt ontegenzeggelijk veel korting op producten. Maar aan de andere kant registreert AH ook precies wat de consument koopt.

In een artikel van Trouw dat jaar winden de schrijvers er geen doekjes om. We lezen de perfecte samenvatting van het privacy-probleem:

Deze week introduceerde Albert Heijn een Bonuskaart waarmee klanten kortingen krijgen in ruil voor registratie van hun persoonlijke gegevens. Zo n kaart is echter niet zonder risico s, betoogt de registratiekamer. Hoe grootschaliger persoonsgegevens worden vastgelegd, hoe groter de kans dat ze voor andere doelen worden gebruikt dan bedoeld.

Database gevuld met gegevens over individuele aankopen

Helemaal nieuw is het initiatief niet. Want concurrenten Edah en Konmar pionieren dan al met net zulke klantenkaarten. De journalisten van Trouw leggen uit hoe het systeem precies werkt:

Elke keer als kaart 827960023421 langs de kassa wordt gehaald, legt de computer van Albert Heijn vast dat een pak Douwe Egberts koffie is gekocht, of een fles Beaujolais. Zo wordt in de komende maanden een omvangrijke database gevuld met gegevens over de individuele aankopen bij Albert Heijn van honderdduizenden klanten. En dan komen de individuele aanbiedingen.

Maatwerk met een privacy-kanttekening

De conclusie is dat er maatwerk aan de klant geleverd wordt, maar dat die alleen de aanbiedingen te zien krijgt, die passen bij zijn profiel. Verder zouden banken, verzekeringsmaatschappijen en bepaalde overheidsdiensten interesse kunnen tonen in de opgebouwde klantprofielen. Ook kunnen voedingsproducten een idee geven van het gezondheidsrisico en de hoogte van het inkomen verraden. Al dit soort zaken zitten op het terrein van de persoonlijke levenssfeer, uw privacy. De vraag kristalliseert zich uit tot: hoe veilig gaan bedrijven, in dit geval AH, om met klantgegevens? Deze vraag is uiteraard 1 op 1 te stellen bij elke andere van de vele klantenkaarten die er in omloop zijn.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen