Skip to main content

Klantenkaarten: wat weet winkelier van de consument?

De Bonuskaart van Albert Heijn viert in 2023 zijn 25e verjaardag. Maar is het niet tegelijkertijd een herdenking van de begintijd van het grootscheepse verlies van onze privacy? De klantenkaart kreeg bij zijn introductie in 1998 zowel bijval als kritiek. In 2013 waren er zelfs Kamervragen. Wat geeft de klant precies weg? En beschermt de relatief nieuwe AVG privacywet ons wel voldoende?

Korting in ruil voor registratie

De AH Bonuskaart is samen met de ANWB-pas waarschijnlijk wel de bekendste van alle klantenkaarten. Bij de lancering van de Bonuskaart een kwart eeuw geleden is een veelgehoorde kreet: Je zou wel een dief van je eigen portemonnee zijn. Want de kaart biedt ontegenzeggelijk veel korting op producten. Maar aan de andere kant registreert AH ook precies wat de consument koopt.

In een artikel van Trouw dat jaar winden de schrijvers er geen doekjes om. We lezen de perfecte samenvatting van het privacy-probleem:

Deze week introduceerde Albert Heijn een Bonuskaart waarmee klanten kortingen krijgen in ruil voor registratie van hun persoonlijke gegevens. Zo n kaart is echter niet zonder risico s, betoogt de registratiekamer. Hoe grootschaliger persoonsgegevens worden vastgelegd, hoe groter de kans dat ze voor andere doelen worden gebruikt dan bedoeld.

Database gevuld met gegevens over individuele aankopen

Helemaal nieuw is het initiatief niet. Want concurrenten Edah en Konmar pionieren dan al met net zulke klantenkaarten. De journalisten van Trouw leggen uit hoe het systeem precies werkt:

Elke keer als kaart 827960023421 langs de kassa wordt gehaald, legt de computer van Albert Heijn vast dat een pak Douwe Egberts koffie is gekocht, of een fles Beaujolais. Zo wordt in de komende maanden een omvangrijke database gevuld met gegevens over de individuele aankopen bij Albert Heijn van honderdduizenden klanten. En dan komen de individuele aanbiedingen.

Maatwerk met een privacy-kanttekening

De conclusie is dat er maatwerk aan de klant geleverd wordt, maar dat die alleen de aanbiedingen te zien krijgt, die passen bij zijn profiel. Verder zouden banken, verzekeringsmaatschappijen en bepaalde overheidsdiensten interesse kunnen tonen in de opgebouwde klantprofielen. Ook kunnen voedingsproducten een idee geven van het gezondheidsrisico en de hoogte van het inkomen verraden. Al dit soort zaken zitten op het terrein van de persoonlijke levenssfeer, uw privacy. De vraag kristalliseert zich uit tot: hoe veilig gaan bedrijven, in dit geval AH, om met klantgegevens? Deze vraag is uiteraard 1 op 1 te stellen bij elke andere van de vele klantenkaarten die er in omloop zijn.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De rol van de lijnmanager op het gebied van privacy
In onze wereld, met alle informatietechnologie, is privacy belangrijker dan ooit. Als lijnmanager heb je een belangrijke rol om ervoor te zorgen dat iedereen zich aan de regels van de van de organisatie houdt. Maar wat houdt deze rol precies in en welke verantwoordelijkheden komen daarbij kijken? Dat lees je in deze blog.
Waarom is contractmanagement ook belangrijk voor informatiebeveiliging?
Contractmanagement speelt een belangrijke rol in het kader van informatiebeveiliging. Het is namelijk niet alleen een manier om zakelijke overeenkomsten te beheren; het vormt ook de basis voor een goede informatiebeveiligingsstrategie. Waarom dat zo is lees je in deze blog.
Een verwerkersovereenkomst afgesloten, en dan?
Een van de belangrijkste eisen uit de AVG is dat je een verwerkersovereenkomst moet opstellen wanneer je persoonsgegevens laat verwerken door anderen. In deze blog lees je meer over wat er moet gebeuren nadat je een verwerkersovereenkomst hebt afgesloten, om te zorgen dat je blijft voldoen aan de AVG.

Meer recente berichten

Netwerksegmentatie houdt Chinese staatshackers tegen bij Defensie
Verder lezen
Inlichtingendiensten onderzochten onrechtmatig hele bevolkingsgroepen
Verder lezen
Overheid dreigt Facebook in de ban te doen vanwege zorgen om privacy
Verder lezen
Vier kritieke kwetsbaarheden in Ivanti Connect Secure en Policy Secure
Verder lezen
Cyber Security Raad vraagt nieuwe kabinet om grote investering
Verder lezen
Onderzoek Kaspersky: Nederlandse consumenten bezuinigen op kosten, maar ook op privacy en veiligheid
Verder lezen
Europees onderzoek: positie FG moet beter
Verder lezen
Aanpassing aan Europese Cyber Resilience Act stelt critici gerust over open source
Verder lezen
Belang cybersecurity neemt evenredig toe met techafhankelijkheid
Verder lezen
Belastingdienst moet nog 72 procent bedrijfsprocessen aan AVG toetsen
Verder lezen