Klantenkaarten: wat weet winkelier van de consument?
De Bonuskaart van Albert Heijn viert in 2023 zijn 25e verjaardag. Maar is het niet tegelijkertijd een herdenking van de begintijd van het grootscheepse verlies van onze privacy? De klantenkaart kreeg bij zijn introductie in 1998 zowel bijval als kritiek. In 2013 waren er zelfs Kamervragen. Wat geeft de klant precies weg? En beschermt de relatief nieuwe AVG privacywet ons wel voldoende?
Korting in ruil voor registratie
De AH Bonuskaart is samen met de ANWB-pas waarschijnlijk wel de bekendste van alle klantenkaarten. Bij de lancering van de Bonuskaart een kwart eeuw geleden is een veelgehoorde kreet: Je zou wel een dief van je eigen portemonnee zijn. Want de kaart biedt ontegenzeggelijk veel korting op producten. Maar aan de andere kant registreert AH ook precies wat de consument koopt.
In een artikel van Trouw dat jaar winden de schrijvers er geen doekjes om. We lezen de perfecte samenvatting van het privacy-probleem:
Deze week introduceerde Albert Heijn een Bonuskaart waarmee klanten kortingen krijgen in ruil voor registratie van hun persoonlijke gegevens. Zo n kaart is echter niet zonder risico s, betoogt de registratiekamer. Hoe grootschaliger persoonsgegevens worden vastgelegd, hoe groter de kans dat ze voor andere doelen worden gebruikt dan bedoeld.
Database gevuld met gegevens over individuele aankopen
Helemaal nieuw is het initiatief niet. Want concurrenten Edah en Konmar pionieren dan al met net zulke klantenkaarten. De journalisten van Trouw leggen uit hoe het systeem precies werkt:
Elke keer als kaart 827960023421 langs de kassa wordt gehaald, legt de computer van Albert Heijn vast dat een pak Douwe Egberts koffie is gekocht, of een fles Beaujolais. Zo wordt in de komende maanden een omvangrijke database gevuld met gegevens over de individuele aankopen bij Albert Heijn van honderdduizenden klanten. En dan komen de individuele aanbiedingen.
Maatwerk met een privacy-kanttekening
De conclusie is dat er maatwerk aan de klant geleverd wordt, maar dat die alleen de aanbiedingen te zien krijgt, die passen bij zijn profiel. Verder zouden banken, verzekeringsmaatschappijen en bepaalde overheidsdiensten interesse kunnen tonen in de opgebouwde klantprofielen. Ook kunnen voedingsproducten een idee geven van het gezondheidsrisico en de hoogte van het inkomen verraden. Al dit soort zaken zitten op het terrein van de persoonlijke levenssfeer, uw privacy. De vraag kristalliseert zich uit tot: hoe veilig gaan bedrijven, in dit geval AH, om met klantgegevens? Deze vraag is uiteraard 1 op 1 te stellen bij elke andere van de vele klantenkaarten die er in omloop zijn.
Verder lezen bij de bron- Europol: logs, namen en ip adressen belangrijkste data voor politieonderzoek - 9 december 2024
- Gemeente gooit camerabewaking in de strijd tegen onveiligheid Schaepmanstraat Hoogezand - 6 december 2024
- Kleinbedrijf laat subsidiepot cybersecurity nog links liggen - 6 december 2024
Lees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Europol: logs, namen en ip adressen belangrijkste data voor politieonderzoek | Verder lezen | |
Gemeente gooit camerabewaking in de strijd tegen onveiligheid Schaepmanstraat Hoogezand | Verder lezen | |
Kleinbedrijf laat subsidiepot cybersecurity nog links liggen | Verder lezen | |
Ciso en cio groeien naar elkaar toe | Verder lezen | |
Intern advies over digitaal oorlogsarchief toch openbaar | Verder lezen | |
De European Health Data Space: een nieuwe stap voor data uitwisseling en innovatie in de gezondheidszorg | Verder lezen | |
Crisisbeheer: voorbereiden op cyberaanvallen | Verder lezen | |
DNB waarschuwt voor internationale spanningen en cyberaanvallen | Verder lezen | |
RDI en AP: alle toezichthouders moeten toezien op ai | Verder lezen | |
AP verwijt DUO discriminatie bij gebruik algoritme | Verder lezen |