Skip to main content

Kadaster ontvangt tientallen schadeclaims wegens datalek

Het Kadaster heeft in totaal 39 schadeclaims ontvangen naar aanleiding van een datalek dat afgelopen jaar plaatsvond. Er zijn twee claims ingediend waarbij het Kadaster aansprakelijk wordt gesteld voor de gevolgen van het lekken van persoonlijke informatie. Het Kadaster zegt alle klachten serieus te nemen en per geval de situatie in kaart te brengen.

Dat schrijft minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening Hugo de Jonge in een brief aan de Tweede Kamer.

Update oorzaak van datalek Kadaster

Voor het begin van deze zaak moeten we terug naar oktober 2022. Toen ontdekte het Kadaster dat afgeschermde adressen in de Basisregistratie Personen (BRP) korte tijd -van 18 september tot en met 11 oktober- inzichtelijk waren voor onbevoegden.

De oorzaak bleek een update van het systeem te zijn. Daardoor werd er bijna een maand lang een onjuiste koppeling gelegd met de BRP. Geheime woonadressen, die normaliter alleen via Kadaster Online (KOL) of Ketenintegratie Inschrijving Kadaster (KIK) toegankelijk zijn, waren zodoende tijdelijk inzichtelijk voor anderen. Personen met een afgeschermd adres die onder het Stelsel Bewaken en Beveiligen vallen waren onvindbaar.

Door het voorval waren er 3.700 personen waarvan het geheime woonadres tijdelijk zichtbaar was. De betrokkenen zijn door het Kadaster op de hoogte gebracht van het incident. Voor vragen konden ze telefonisch contact opnemen met Kadaster, of een webpagina bezoeken met vragen en antwoorden over de kwestie. 800 gedupeerden belden met het Kadaster, 175 bezochten de website, zo schrijft minister De Jonge.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen