Skip to main content

Governance artikel in wetsvoorstel NIS2 geeft bestuurder te veel ruimte

Nederland is niet alleen erg laat met een eigen wetsvoorstel voor de nieuwe cyberbeveiligingsrichtlijn NIS2, ook ziet Louise de Gier dat het hoofdstuk over governance nog aangepast moet worden. Zij betwijfelt of met dit governance artikel wel het basisniveau wordt gehaald waar NIS2 van uitgaat.

Cybercrime is een van de grootste bedreigingen voor organisaties wereldwijd. De Europese Unie heeft al in 2016 een richtlijn opgesteld die Europa weerbaarder moet maken tegen cybercrimebedreigingen. Deze richtlijn bood niet de juiste regelgeving om de steeds grotere uitdagingen op het gebied van cybercrime tegen te gaan. 

Bovendien is de richtlijn op zeer uiteenlopende wijze uitgevoerd door de verschillende lidstaten, wat leidde tot versnippering van de Europese markt. Daarom is een nieuwe richtlijn, NIS2, opgesteld die de te grote verschillen moet wegwerken en netwerk en informatiesystemen binnen Europa beter moet beveiligen. NIS2 geldt voor veel meer sectoren dan de oude richtlijn: in totaal 18, zoals energie, gezondheidszorg, vervoer, digitale infrastructuur, beheer van ICT diensten, overheid en fabrikanten van bepaalde producten.

De nieuwe cyberbeveiligingsrichtlijn gaat uit van een basisniveau. Lidstaten kunnen verplichtingen vaststellen of handhaven die een hoger cyberbeveiligingsniveau waarborgen maar niet een lager niveau. Een ander belangrijk doel is het verhogen van de cyberhygiene. Organisaties moeten intern een cultuur van risicobeheer ontwikkelen en bevorderen.

Bestuur aansprakelijk

Nieuw is dat het bestuur maatregelen moet nemen voor het beheren van cyberbeveiligingsrisico s. Het bestuur moet toezien op de uitvoering en het kan aansprakelijk worden gesteld als het niet aan deze verplichtingen voldoet. Ook moet het bestuur opleidingen volgen zodat het voldoende kennis krijgt op het gebied van cybermanagement.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Het algoritmeregister: Hoe gemeenten algoritmes verantwoord inzetten
Steeds meer gemeenten gebruiken algoritmes om hun werk efficiënter te maken. Handig, maar het brengt ook risico’s met zich mee voor privacy, veiligheid en transparantie. Daarom is er sinds 2022 een landelijk algoritmeregister. In deze blog lees je wat dit register inhoudt en hoe gemeenten algoritmes verantwoord kunnen gebruiken.
Waarom een DPIA onmisbaar is binnen gemeentelijke projecten
Vanuit de AVG en BIO moet je als gemeente allerlei (verplichte) maatregelen nemen. Zo moet je bij gegevensverwerkingen met een hoog privacyrisico een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uitvoeren. In deze blog lees je wat een DPIA precies is en waarom deze zo belangrijk is voor gemeentelijke projecten.
In 5 stappen naar een succesvolle GAP-analyse van de BIO
: Een GAP-analyse geeft snel inzicht in hoeverre jouw gemeente voldoet aan de normen van de BIO. Het laat zien wat al goed geregeld is en waar nog verbeteringen nodig zijn. Maar hoe voer je een GAP-analyse effectief uit? In deze blog ontdek je het aan de hand van een praktisch stappenplan.

Meer recente berichten

Eindhoven niet meer onder verscherpt toezicht om schenden privacyregels
Verder lezen
Orange bevestigt cyberaanval
Verder lezen
Voorpublicatie: Technologie en recht, hoe bewaar je het evenwicht?
Verder lezen
Autoriteit Persoonsgegevens moet duidelijker uitleggen wat wel en niet mag
Verder lezen
Signal dreigt met vertrek uit Zweden als nieuwe wet backdoor verplicht
Verder lezen
China ontkent betrokkenheid bij hacking Staatsveiligheid
Verder lezen
Meta ontslaat werknemers na lekken van vertrouwelijke informatie
Verder lezen
Amsterdam staakt gebruik van Microsoft Copilot
Verder lezen
CBS: bijna helft Nederlandse bedrijven gebruikt geen AI wegens privacy
Verder lezen
NIS2 geeft cyberbeveiliging bedrijven een boost
Verder lezen