Skip to main content

Cyberincidenten: de werkelijkheid is nog erger

Een bedrijf op de drie maakte het afgelopen jaar minstens een cyberincident mee. Dat kost geld en doet medewerkers uitvallen. Hoe gaan beslissingsnemers in de Benelux daar mee om?

Elk jaar vinden in Belgie zo n 40.000 cybercriminaliteitsincidenten plaats, aldus recente data van technologiefederatie Agoria. En waarschijnlijk zijn het er nog een pak meer, zo blijkt nu uit de vierde editie van het jaarlijks onderzoek van Proximus naar cybersecurity in de Benelux.

De ICT-provider bevroeg, in samenwerking met Proximus SpearIT, Davinsi Labs en Telindus Nederlands en Luxemburg, 270 CEO s, CIO s en andere beslissingsnemers: hoe kijken zij naar cybersecurity?

Uit onze enquete blijkt dat een derde van de bedrijven het afgelopen jaar minstens een cybersecurity-incident meemaakte. In organisaties met meer dan 2.000 medewerkers gaat het zelfs om 60 procent, maar dat kan ook komen door een betere detectie. In een op de tien bedrijven zijn het zelfs meer dan tien incidenten, zegt Wouter Vandenbussche, Product Owner Cybersecurity bij Proximus.

Zulke incidenten hebben uiteraard een sterke impact. In een derde van de gevallen leidt het tot inactiviteit bij de medewerkers. Los daarvan heeft bijna de helft van de incidenten een grote financiele impact, vertelt Wouter.

Opzettelijke en accidentele incidenten

Ondernemingen ervaren zowel opzettelijke als accidentele incidenten, klinkt het. In 29 procent van de gevallen gaat het om een combinatie van beide. Bij de opzettelijke incidenten zien we vooral social engineering.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

EU dataplatform voor medische gegevens stap dichterbij
Verder lezen
Brancheorganisaties slaan alarm om nieuwe eisen cyberveiligheid
Verder lezen
NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen