Skip to main content

Provincie Gelderland heeft informatiebeveiliging op orde

Wij hebben de belangrijkste internationale standaard voor informatiebeveiliging gehaald: het ISO 27001 certificaat. Gedeputeerde Jan Markink nam het certificaat 10 mei 2023 in ontvangst.

Markink: We beheren veel informatie van inwoners en bedrijven. Hiermee tonen we dat we daar goed mee omgaan. Dat geeft vertrouwen.

Derde provincie die de norm haalt

Overheidsorganisaties beheren veel data en moeten daar veilig mee omgaan. In 2018 spraken de provincies daarom af om allemaal te voldoen aan de wereldwijd erkende norm voor informatiebeveiliging: het ISO 27001-certificaat. Provincie Gelderland is na Noord-Brabant en Zeeland de derde provincie die het certificaat haalt. 

Controle door externe audit

Om een ISO certificaat 27001 te halen, moet een organisatie aantonen dat deze op een veilige manier omgaat met informatie. Daarvoor zijn wereldwijd erkende normen vastgesteld. Een externe auditor controleert of de organisatie aan al deze normen voldoet en geeft bij goedkeuring het certificaat af. Dit kan bij grote organisaties een langdurig traject zijn. Elk jaar wordt opnieuw gecontroleerd of de provincie nog steeds voldoet aan de norm.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen