Skip to main content

Ontoegankelijke data door cyberaanval of incident bij de helft van de organisaties in 2023

Meer dan de helft, 54 procent, van de organisaties kreeg afgelopen jaar te maken met een cyberaanval of incident waardoor data niet meer toegankelijk was. Dit blijkt uit de Dell Technologies Global Data Protection Index 2023, een enquete onder 1.000 IT beslissers en 500 IT security beslissers.

Volgens respondenten komen IT verstoringen frequent voor. De overgrote meerderheid, 90 procent, zegt dat hun organisatie in 2023 geconfronteerd werd met een vorm van IT verstoring. Externe inbreuken op de beveiliging worden het vaakst aangewezen als oorzaak van gegevensverlies en-of downtime van systemen binnen organisaties, 40 procent. Van de organisaties die een cyberaanval heeft meegemaakt, geeft meer dan de helft, 55 procent, aan dat het first point of entry van aanvallers extern was, gebruikers die op spam of phishing e mails en schadelijke links klikken, gecompromitteerde gebruikersgegevens en gehackte mobiele apparaten. 

Kijkend naar de gevolgen zeggen respondenten dat verstoringen met gegevensverlies in 2023 gemiddeld 2,61 miljoen dollar kostten, gemiddeld 26 uur ongeplande downtime veroorzaakten en gemiddeld voor 2,45 TB aan gegevensverlies zorgden. Bovendien zijn de kosten van cyberaanvallen en gerelateerde incidenten verdubbeld, van 0,66 miljoen dollar in 2022 tot 1,41 miljoen dollar in 2023.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen
Zoom scherpt privacybeleid voor Europese gebruikers verder aan als resultaat van samenwerking met SURF
Verder lezen
Applicatiebeveiliging in Nederland schiet flink tekort
Verder lezen
Nederlandse cyberexperts waarschuwen voor aanval gijzelsoftware
Verder lezen
Betaaldienst Klarna moet toch hogere boete betalen voor overtreden AVG
Verder lezen
Avast krijgt Tsjechische AVG boete van 14 miljoen voor doorverkopen van data
Verder lezen
Dit zijn geleerde lessen uit XZ kwetsbaarheid
Verder lezen
Alarmerend jaarverslag van AIVD: We zitten in het voorportaal van een oorlog
Verder lezen
OpenAI wordt geconfronteerd met privacyklacht in Oostenrijk
Verder lezen