Ict aanbieders onvoldoende voorbereid op cyberramp
Ict aanbieders en digitale dienstverleners weten niet welke verplichte maatregelen ze moeten nemen om cyberincidenten te voorkomen. Ook is voor veel organisaties niet duidelijk wat hun rol en verantwoordelijkheid zijn bij een nationale cyberramp. Bovendien is er een groot verschil in de mate waarin bedrijven zijn voorbereid op een digitale noodsituatie en loopt het kennisniveau van digitale weerbaarheid sterk uiteen.
Dat blijkt uit een evaluatie van instituut voor veiligheids en crisismanagement COT. Het orgaan evalueerde een grote nationale cyberoefening, Isidoor IV, die in november van 2023 plaatsvond en waaraan 120 organisaties en meer dan drieduizend individuele deelnemers deelnamen. In de rapportage doet COT zeven aanbevelingen om een volgende oefening te verbeteren en de cyberveiligheid van deelnemers te verhogen.
- Oefen en maak afspraken
Uit de evaluatie blijkt dat het kennisniveau van de deelnemende partijen te ver uit elkaar ligt. Ook moeten er per sector afspraken komen op het gebied van informatiedeling, communicatie en samenwerking die, voordat de nationale oefening plaatsvindt, al een keer zijn doorgenomen. Om het niveau van de deelnemers aan de nationale cyberoefening meer op een lijn te krijgen, adviseert COT om deelnemers alleen mee te laten doen als ze een interne crisisorganisatie hebben en daar al een keer mee geoefend hebben.
- Investeer in technische en inhoudelijke informatiestromen per sector
Sectoren moeten meer investeren in informatiedeling en zowel cybergerelateerde informatie, technisch – inhoudelijk als informatie over de impact samenbrengen en aansluiten op landelijke informatiestromen. Hoe de routing precies vormgegeven wordt, is ter nadere beoordeling. Maar dat moet uiteindelijk leiden tot een beter geinformeerde nationale crisisstructuur, schrijft COT in zijn aanbevelingen.
- Help de rijksoverheid aan een scherper afwegingskader
In de rapportage staat verder dat de rijksoverheid behoefte heeft aan een scherp afwegingskader met een helder proces er omheen, een wat stroperige formulering voor onduidelijkheid over wie, waar en wanneer voor verantwoordelijk is en wat de afwegingen zijn om bijvoorbeeld hulp op te schalen.
Verder lezen bij de bron- Persoonlijke gegevens van ruim 1000 leerlingen gelekt bij datalek in Amersfoort - 19 september 2024
- Cyberopslag is een essentieel onderdeel van de gegevensbeveiligingsstrategie - 18 september 2024
- Let op, gebruik AI chatbot kan leiden tot datalekken - 18 september 2024
Lees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Persoonlijke gegevens van ruim 1000 leerlingen gelekt bij datalek in Amersfoort | Verder lezen | |
Cyberopslag is een essentieel onderdeel van de gegevensbeveiligingsstrategie | Verder lezen | |
Let op, gebruik AI chatbot kan leiden tot datalekken | Verder lezen | |
Rabobank moet gegevens vermeende oplichter met getroffen klant delen | Verder lezen | |
De mate waarin organisaties zijn voorbereid op een cybercrisis loopt sterk uiteen | Verder lezen | |
Defensie heeft te weinig inzicht in zwaktes ICT infrastructuur | Verder lezen | |
AP: kabinet moet wet aanpassen om journalisten bij Kadaster database te laten | Verder lezen | |
Minister Heinen in gesprek met BKR over verwijderen registraties | Verder lezen | |
Ict aanbieders onvoldoende voorbereid op cyberramp | Verder lezen | |
Security op de productievloer, gemakkelijker gezegd dan gedaan | Verder lezen |