Skip to main content

Minister Heinen in gesprek met BKR over verwijderen registraties

Minister Eelco Heinen van Financien heeft aangekondigd in gesprek te gaan met het Bureau Krediet Registratie, BKR, om de huidige praktijken rondom kredietregistraties te verbeteren. Dat zegt hij in antwoorden op vragen van VVD kamerlid De Kort, die op zijn beurt weer reageerde op berichtgeving in het AD. De laatste maanden zijn er zorgen over de manier waarop BKR, kleine, schulden registreert. Ook het beleid van gemeenten rondom schuldhulpregistratie staat ter discussie.

Registratie

Heinen geeft aan signalen dat burgers zich soms van het kastje naar de muur gestuurd voelen bij verzoeken om een negatieve BKR registratie te verwijderen niet te kennen. Toch was de Autoriteit Persoonsgegevens, AP, in mei nog kritisch over de manier waarop het in de praktijk gaat. Dat BKR schulden nog lang blijft registeren, ook wanneer ze al zijn afgelost, gaat volgens de AP in tegen de privacywet AVG.  

Ligt bij BKR

Heinen zegt het belangrijk te vinden dat burgers op een simpele manier inzicht hebben in hun BKR registratie. Dat kan nu al via de website van BKR, aldus de minister. Wat betreft de registratie van reeds afgeloste schulden zegt Heinen dat BKR en de kredietverstrekkers gaan over het in stand houden van de registratie. Een verzoek tot verwijdering moeten zij in behandeling nemen waarbij een afweging plaatsvindt tussen enerzijds het belang van handhaving van de BKR registraties, en anderzijds het belang van de betrokken burger bij verwijdering.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapporteren zonder resultaat; de frustratie van elke FG en CISO
Een belangrijke taak van de FG en CISO is adviseren en rapporteren. Maar wat doe je als deze adviezen niet worden opgevolgd?
Hoe voer je een Business Impact Analyse (BIA) uit?
Met een BIA krijg je inzicht in de kritieke processen binnen je organisatie en bepaal je wat de mogelijke gevolgen zijn als er iets misgaat. Dit helpt jouw organisatie om te bepalen welke processen je als eerste weer opstart en hoe je de impact van verstoringen kunt minimaliseren. Maar wat is een BIA precies en hoe voer je deze uit? Dat lees je in deze blog.
Waarom is het lastig om structureel DPIA’s uit te voeren?
Toen de AVG van kracht werd, zijn gemeenten actief aan de slag gegaan om de privacy van hun inwoners te waarborgen, waaronder het uitvoeren van DPIA’s. Ondanks de verplichting en het belang van DPIA’s blijkt dat maar een klein aantal gemeenten deze structureel uitvoert. In deze blog leggen we uit waarom dit zo is en welke uitdagingen gemeenten tegenkomen

Meer recente berichten

Consultatiereactie Baseline Informatiebeveiliging Overheid 2
Verder lezen
Waarschuwingen na datalek komen pas laat en zijn vaag, ziet privacywaakhond AP
Verder lezen
Adoptie van Privacy Enhancing Technologies gaat traag
Verder lezen
Ministerie tegen cyberaanvallen en spionage opgezet in Denemarken
Verder lezen
Bedrijfsleven beschermen tegen digitale aanvallen?
Verder lezen
Veilig databeheer, de Nederlandse oplossing
Verder lezen
Telegram wijzigt privacybeleid, gaat gebruikersgegevens delen met autoriteiten
Verder lezen
Vanwege nationale veiligheid verbod VS op auto s met Chinese en Russische technologie
Verder lezen
Wereldwijd cyber netwerk blootgelegd
Verder lezen
Datalek Disney legt financiele gegevens en personeelsinformatie bloot
Verder lezen