Skip to main content

Kamerbrief verhogen informatieveiligheid

Hoe kunnen we maatregelen treffen die de informatieveiligheid bij de overheid verhogen? Staatssecretaris Knops van BZK heeft de uitwerking van maatregelen toegelicht in deze Kamerbrief. O.a. ENSIA, de BIO en verankering in Wet- en regelgeving worden toegelicht.

Als onderdeel van de Agenda Digitale Overheid ‘NL DIGIbeter’1stuur ik uw Kamerde toegezegde nadere uitwerking van maatregelen om de informatieveiligheid bijde overheid te verhogen.De overheid heeft een bijzondere verantwoordelijkheid ten aanzien van debescherming van persoonsgegevens en de te treffen beveiligingsmaatregelen.Voor deze bescherming is het van belang dat overheden permanent zorgdragenvoor de integriteit van hun systemen en processen en dat de online communicatiemet burgers en ondernemers op een veilige manier verloopt. Ook dient deoverheid, als publiek orgaan, als launching customer het goede voorbeeld tegeven. Voor de overheid betekent dat vooral: een krachtige regierol,meebewegen met de ontwikkelingen, overheidsbreed samenwerken envoorwaarden scheppen.

Dat het zaak is dat de overheid meebeweegt en zelf initiatieven ontplooit om meete kunnen met de ontwikkelingen op het gebied van digitalisering heb ikuitgewerkt in de recente overheidsbrede agenda ‘NL DIGIbeter’. Uitvoering vandeze agenda vraagt om blijvende aandacht voor de risico’s die verdergaandetechnologische en maatschappelijke ontwikkelingen brengen. Om hieraantegemoet te komen is overheidsbreed een actie-agenda opgesteld.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen