Skip to main content

ICTU Café Regie op gegevens

Op 12 februari a.s. organiseert ICTU weer een café, ditmaal met het thema Regie op gegevens oftewel het zelf online regelen van zaken op een veilige en betrouwbare manier. Tijdens het café gaat men in op de diverse kansen en uitdagingen middels o.a. een paneldiscussie.

Zaken digitaal zelf regelen. Hoe zorgen we dat dit veilig en betrouwbaar kan? Hoe zorgen we ervoor dat organisaties én gebruikers vertrouwen hebben?

Stel je de volgende situaties voor:
•    Na het overlijden van een dierbare kunnen de nabestaanden digitaal een gevalideerde ‘verklaring van overlijden’ delen met bijvoorbeeld een verzekeraar.
•    In plaats van zelf op allerlei manieren twintig bewijsstukken moeten verzamelen om een hypotheek aan te vragen, verleen je de bank toestemming om jouw gegevens te raadplegen bij de verschillende bronnen.
•    Wanneer je een sociale huurwoning wilt huren, kun je digitaal delen in welke gemeente je staat ingeschreven en hoe hoog je inkomen is. En je kunt ook meteen huurtoeslag aanvragen voor je nieuwe woning.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen