Skip to main content

Het verwerkingsregister van de AP

AuditConnect heeft het verwerkingsregister van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) opgevraagd en vervolgens ontvangen. In dit artikel analyseren we het verwerkingsregister van de AP. Wat valt op en wat kunnen we ervan leren?

Waarom dit onderzoek?

Eén van aspecten waarin de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) echt vernieuwend is ten opzichte van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) is het verwerkingsregister. Onder de Wbp moesten organisaties verwerkingen van persoonsgegevens (in bepaalde gevallen) melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens, nu moeten organisaties dit zelfstandig registeren in een verwerkingsregister, of in AVG-vaktermen: het register van de verwerkingsactiviteiten. Het opstellen van een compleet register is een lastige opgave, veel organisaties zijn een jaar na 25 mei 2018 nog steeds bezig met de initiële vulling. Over de vorm en inhoud van het verwerkingsregister kan veel gediscussieerd worden: welke extra velden gaan we toevoegen en wat is precies een verwerking? Is dat een handeling op procesniveau of gaat het om taakniveau? Is het afhandelen van een bestelling een verwerking of is het uitprinten van een verzendlabel een verwerking? Heeft het MKB gemiddeld vijf verwerkingen voor HR of twintig?

De AP en de Artikel 29-Werkgroep (thans: European Data Protection Board, EDPB) hebben weinig tot geen richtlijnen gegeven over het verwerkingsregister. De Artikel 29-Werkgoep heeft door middel van een ‘position paper’ enkel uitleg gegeven over de uitzonderingsgronden: wanneer hoeft een organisatie geen verwerkingsregister op te stellen. De AP heeft in november 2018 een vijftal aanbevelingen gedaan na een verkennend onderzoek op dit terrein die zijn uitgevoerd bij dertig organisaties. Het verwerkingsregister van de AP biedt een kans om meer duidelijkheid te krijgen over de interpretatie van de AVG door de AP zelf.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen