Skip to main content

IT-auditor als seizoensarbeider

De IT-auditor beleeft een soort seizoenencyclus met de diverse audits die door het jaar heen aan bod komen. Denk aan ENSIA, DigiD en VIPP-audits. Carline Jeninga Hollemans licht haar ervaringen toe met de ”seizoenen” als IT-auditor.

In het vierde kwartaal starten de ENSIA-audits. Omdat ik tegen het einde van het jaar van werkgever ging wisselen, heb ik zelf geen ENSIA-audits opgestart. Vanaf januari barst het DigiD-assessmentseizoen los. Direct bij de start bij mijn nieuwe werkgever werd ik hier ook in ondergedompeld. Nu is een DigiD-assessment niet nieuw voor me, maar ik kreeg wel nieuwe klanten, en er lag een nieuw normenkader (2.0). En dat heb ik geweten…

De meeste klanten moesten behoorlijk wennen aan het nieuwe normenkader. Het oude normenkader zat er goed in, en gelukkig zijn een aantal normen hetzelfde gebleven. Een aantal nieuwe normen roept dan ook veel vragen op. Vooral de normen die met een pentest getoetst moeten worden, bleken lastige gevallen. Er waren maar weinig klanten waarbij alle normen in de eerste ronde voldeden. De rest mocht allemaal op voor de hertest, ronde 2. En ook hier bleken niet alle klanten in staat om de bevindingen op tijd te fixen. Vanaf mei druppelden de eerste brieven van Logius binnen bij de klanten, en werd er gevraagd om een verbeterplan. Afgekeurde normen met een oplostermijn van twee maanden blijken een race tegen de klok te worden om toch op tijd gefixt te worden én een hertest (ronde 3) te krijgen. Het DigiD-seizoen loopt dus nog ver door na mei. De verwachting is dat we rond oktober de hertesten wel uitgevoerd zullen hebben, en de klanten kunnen voorzien van een nieuw (en hopelijk groen) rapport.

 

Verder lezen bij de bron

IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen