Skip to main content

Audits bij gemeenten en provincies

Binnen gemeenten en provincies wordt regelmatig een accountantscontrole uitgevoerd om te bekijken hoeveel geld binnen is gekomen, is gespendeerd en over welke posten het geld is verdeeld. Met deze publicatie van de Rijksoverheid krijg je een beeld van hoe dit in zijn werk gaat.

Accountantscontroles (audits) gemeenten en provincies

Veel van de werkzaamheden van een controlerend accountant  bij een gemeente of een provincie wijken niet heel erg af van de controlewerkzaamheden voor een willekeurig andere organisatie.

Toch zijn er enkele verschillen. Bijvoorbeeld als het gaat om hoe gemeenten en provincies samenwerken in gemeenschappelijke regelingen. Wat is dan bijvoorbeeld de verhouding tussen de controlerend accountant van de gemeente en de accountant van het samenwerkingsverband? Hoe kan de accountant van de gemeente steunen op de bevindingen van de accountant van het samenwerkingsverband? Een specifieke duiding van de beroepsregels van accountants en handreikingen aan gemeenten en provincies, kunnen dan zorgen voor meer duidelijkheid.

Het startpunt moet altijd de bedrijfsvoering van de gemeente of een provincie zijn. Een goede bedrijfsvoering en interne controle streef je niet na omdat de accountant dat wil. Een goede bedrijfsvoering past bij een moderne en goed geleide publieke organisatie. Daarnaast kan het ook zorgen voor een snellere en efficiëntere controle van de accountant.

Commissie Bedrijfsvoering, Auditing Decentrale Overheden (BADO)

De commissie Bedrijfsvoering, Auditing Decentrale Overheden (BADO) bestaat uit  deskundigen die onder meer werkzaam zijn bij gemeenten, provincies, de VNG, de beroepsorganisatie van accountants (NBA), accountantskantoren en het Rijk. Dit is de nieuwe naam voor de commissie Handreiking Auditing Decentrale Overheden (HADO). De instelling van de commissie HADO is bepleit door de werkgroep Vernieuwing accountantscontrole gemeente, onder voorzitterschap van Staf Depla.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De rol van de CISO tijdens calamiteiten
Een cyber- of ransomware-aanval of een groot datalek: het is de nachtmerrie van elke gemeente. Op zo’n moment moet er snel gehandeld en besloten worden. De Chief Information Security Officer (CISO) speelt daarin een cruciale rol. Maar hoe ziet die rol er in de praktijk uit? Is de CISO vooral degene die meekijkt en adviseert, of iemand die ook actief meebeslist in het calamiteitenteam
De interne controlecyclus; zo maak je toetsing werkbaar
Een belangrijk onderdeel binnen de BIO 2.0 is de interne controlecyclus: hoe toets je structureel of je maatregelen ook echt doen wat ze moeten doen? Niet één keer per jaar omdat het moet, maar continu, als onderdeel van je dagelijkse praktijk. In deze blog laat ik zien hoe je die controlecyclus slim en werkbaar inricht.
Zo breng je informatiebeveiligingsbeleid écht tot leven in de organisatie
Bij veel gemeenten voelt informatiebeveiligingsbeleid nog als een verplicht nummer. Zonde! Want een goed informatiebeveiligingsbeleid kan juist richting geven aan de hele organisatie.

Meer recente berichten

Smartphones verzamelen onze data: geen privacy in je broekzak
Verder lezen
Cybersecurity awareness is belangrijk, maar niet alleen in oktober
Verder lezen
EU-voorstel voor Chat Control opnieuw op de schop
Verder lezen
Landen opgeroepen om VN-verdrag tegen cybercrime niet te ondertekenen
Verder lezen
Datalek Postcode Loterij gaf 1580 deelnemers inzage in elkaars gegevens – update
Verder lezen
Bedrijven controleren toeleveringsketen nauwelijks op cyberrisicos
Verder lezen
Gemeenteraad praat over Rekenkamerrapport Informatieveiligheid, culturele broedplaatsen en meer
Verder lezen
Camera op windmolens in Dronten: wat mag wel en wat mag niet?
Verder lezen
Cybersecurity overheid mist slagkracht en samenhang
Verder lezen
Waarom object storage onmisbaar wordt
Verder lezen