Skip to main content

Audits bij gemeenten en provincies

Binnen gemeenten en provincies wordt regelmatig een accountantscontrole uitgevoerd om te bekijken hoeveel geld binnen is gekomen, is gespendeerd en over welke posten het geld is verdeeld. Met deze publicatie van de Rijksoverheid krijg je een beeld van hoe dit in zijn werk gaat.

Accountantscontroles (audits) gemeenten en provincies

Veel van de werkzaamheden van een controlerend accountant  bij een gemeente of een provincie wijken niet heel erg af van de controlewerkzaamheden voor een willekeurig andere organisatie.

Toch zijn er enkele verschillen. Bijvoorbeeld als het gaat om hoe gemeenten en provincies samenwerken in gemeenschappelijke regelingen. Wat is dan bijvoorbeeld de verhouding tussen de controlerend accountant van de gemeente en de accountant van het samenwerkingsverband? Hoe kan de accountant van de gemeente steunen op de bevindingen van de accountant van het samenwerkingsverband? Een specifieke duiding van de beroepsregels van accountants en handreikingen aan gemeenten en provincies, kunnen dan zorgen voor meer duidelijkheid.

Het startpunt moet altijd de bedrijfsvoering van de gemeente of een provincie zijn. Een goede bedrijfsvoering en interne controle streef je niet na omdat de accountant dat wil. Een goede bedrijfsvoering past bij een moderne en goed geleide publieke organisatie. Daarnaast kan het ook zorgen voor een snellere en efficiëntere controle van de accountant.

Commissie Bedrijfsvoering, Auditing Decentrale Overheden (BADO)

De commissie Bedrijfsvoering, Auditing Decentrale Overheden (BADO) bestaat uit  deskundigen die onder meer werkzaam zijn bij gemeenten, provincies, de VNG, de beroepsorganisatie van accountants (NBA), accountantskantoren en het Rijk. Dit is de nieuwe naam voor de commissie Handreiking Auditing Decentrale Overheden (HADO). De instelling van de commissie HADO is bepleit door de werkgroep Vernieuwing accountantscontrole gemeente, onder voorzitterschap van Staf Depla.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Waarom is het lastig om structureel DPIA’s uit te voeren?
Toen de AVG van kracht werd, zijn gemeenten actief aan de slag gegaan om de privacy van hun inwoners te waarborgen, waaronder het uitvoeren van DPIA’s. Ondanks de verplichting en het belang van DPIA’s blijkt dat maar een klein aantal gemeenten deze structureel uitvoert. In deze blog leggen we uit waarom dit zo is en welke uitdagingen gemeenten tegenkomen
Het beheren van verwerkersovereenkomsten
Om ervoor te zorgen dat derde partijen ook de juiste beveiligingsmaatregelen nemen, moet je afspraken maken in een verwerkersovereenkomst. Het is niet genoeg om deze overeenkomst eenmalig af te sluiten; je moet regelmatig controleren of de verwerker zich aan de AVG houdt
Bedrijfscontinuïteit volgens BIO, NIS2, ISO 27001 en NEN 7510
BCM is een belangrijk onderdeel binnen verschillende belangrijke beveiligings- en normstandaarden, zoals de BIO, NIS2, ISO 27001 en NEN 7510.

Meer recente berichten

Onderzoekers KU Leuven leggen datalekken populaire datingapps bloot
Verder lezen
Uber deelde gegevens van chauffeurs met opsporingsdiensten buiten de EU
Verder lezen
Ministerie EZ geeft opnieuw 1 miljoen subsidie voor cyberweerbaarheid mkb
Verder lezen
Ministerie tegen cyberaanvallen en spionage opgezet in Denemarken
Verder lezen
Privacyorganisaties bezorgd over nasleep AI videobewaking bij Olympische Spelen
Verder lezen
AP: meer waarborgen nodig om doxing tegen te gaan
Verder lezen
Hoe bereid je je voor op mogelijke digitale ontwrichting?
Verder lezen
Wen er maar aan, zei de minister
Verder lezen
Gemeente gooit persoonsgegevens van 23.000 Bosschenaren op straat
Verder lezen
Hebben eerdere sancties die EU oplegde aan techbedrijven al enig resultaat gehad? En andere vragen beantwoord
Verder lezen