Volmacht vragen
In dit artikel van PM Partners gaat Jeroen Terstegge met je in op het principe van de volmacht binnen de AVG. Wat doe je als je volmacht wil vragen voor het gebruik van het BSN ten behoeve van de belastingaangifte? Dat lees je in deze blog.
De relatie tussen de AVG/UAVG en de volmacht (Titel 3 Boek 3 Burgerlijk Wetboek) is voor velen ondoorzichtig. Met enige regelmaat zien we ook dat -soms ten onrechtmatig- toestemming gevraagd wordt waar beter een volmacht had kunnen worden afgegeven of waar ondanks de volmacht alsnog om toestemming van de betrokkene wordt gevraagd. We zetten even een paar belangrijke zaken rondom volmacht en de AVG/UAVG hieronder op een rijtje:
- Wat is een volmacht?
3:60 lid 1 Burgerlijk Wetboek omschrijft een volmacht als “de bevoegdheid die een volmachtgever verleent aan een ander, de gevolmachtigde, om in zijn naam rechtshandelingen te verrichten.” Het tweede lid vult dit aan “het in ontvangstnemen van verklaringen”. Een rechtshandeling is een op een rechtsgevolg gerichte wil die zich door een verklaring heeft geopenbaard (art. 3:33 BW), zoals een koop, een schenking, of het geven van toestemming als bedoeld in art. 6.1(a) AVG. Een volmacht kan “algemeen” zijn of “bijzonder”. Bij een algemene volmacht mag de gevolmachtigde alles tenzij iets specifiek is uitgesloten (art. 3:62 lid 1 BW). Bij een bijzondere volmacht geldt juist dat de gevolmachtigde zich moet beperken tot het doel van de volmacht, waarbij de wet tevens “daden van beheer en van beschikking die dienstig kunnen zijn tot het bereiken van het doel” toestaat. Wat de gevolmachtigde wel of niet mag, is dus afhankelijk van de inhoud van de volmacht.
Laatste berichten van IB&P (alles zien)
- Data doorverkopen mag soms wel, ondanks strenge privacywet - 14 oktober 2024
- Zutphen beschermt privacy van inwoners onvoldoende: We erkennen dat ruiterlijk - 11 oktober 2024
- Verouderde stoplichten in Nederland blijken relatief makkelijk te hacken - 11 oktober 2024
Lees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Rapporteren zonder resultaat; de frustratie van elke FG en CISO
Een belangrijke taak van de FG en CISO is adviseren en rapporteren. Maar wat doe je als deze adviezen niet worden opgevolgd?
Hoe voer je een Business Impact Analyse (BIA) uit?
Met een BIA krijg je inzicht in de kritieke processen binnen je organisatie en bepaal je wat de mogelijke gevolgen zijn als er iets misgaat. Dit helpt jouw organisatie om te bepalen welke processen je als eerste weer opstart en hoe je de impact van verstoringen kunt minimaliseren. Maar wat is een BIA precies en hoe voer je deze uit? Dat lees je in deze blog.
Waarom is het lastig om structureel DPIA’s uit te voeren?
Toen de AVG van kracht werd, zijn gemeenten actief aan de slag gegaan om de privacy van hun inwoners te waarborgen, waaronder het uitvoeren van DPIA’s. Ondanks de verplichting en het belang van DPIA’s blijkt dat maar een klein aantal gemeenten deze structureel uitvoert. In deze blog leggen we uit waarom dit zo is en welke uitdagingen gemeenten tegenkomen
Meer recente berichten
Data doorverkopen mag soms wel, ondanks strenge privacywet | Verder lezen | |
Zutphen beschermt privacy van inwoners onvoldoende: We erkennen dat ruiterlijk | Verder lezen | |
Verouderde stoplichten in Nederland blijken relatief makkelijk te hacken | Verder lezen | |
Hackers stuurden phishingmails vanuit denhaag.nl | Verder lezen | |
Gemeenten lopen voor op Rijk met aantal registraties in Algoritmeregister | Verder lezen | |
Privacy First vraagt minister om aanpassing klantidentificatie banken | Verder lezen | |
Oekraine bant Telegram bij overheidsdiensten, leger en kritieke infrastructuur | Verder lezen | |
Consultatiereactie Baseline Informatiebeveiliging Overheid 2 | Verder lezen | |
Waarschuwingen na datalek komen pas laat en zijn vaag, ziet privacywaakhond AP | Verder lezen | |
Adoptie van Privacy Enhancing Technologies gaat traag | Verder lezen |