Vaak zetten organisaties een awareness campagne in om het bewustzijn van informatieveiligheid te verbeteren. Maar wat hebben deze voor effect? In dit artikel kom je meer te weten over het meten van resultaat van een dergelijke campagne.
Mogelijkheden om het effect van awareness-campagnes te meten was het onderwerp van een bijeenkomst bij De Nederlandsche Bank in Amsterdam, georganiseerd door Security Awareness NL.
Het is een erg belangrijk onderwerp, want als medewerkers niet continu het belang van veiligheid voor ogen hebben, bieden zelfs de meest geavanceerde maatregelen geen bescherming meer.
Professor Muel Kaptein, hoogleraar business ethics and integrity management aan de Erasmus Universiteit, ging in op de vraag waarom goede mensen soms de verkeerde dingen doen. Hij schetste zijn uitleg aan de hand van een wetenschappelijk model met acht cultuurdimensies. Daarmee kunnen cultuur en gedrag gemeten worden binnen de meeste uiteenlopende organisaties. “Meten is weten als je weet te meten”, sprak Kaptein cryptisch. “Want hoe weet je hoe je moet meten, zodat wat eruit komt toepasbaar is?” Bewustzijn, ofwel awareness is niet altijd zwart of wit, stelde de hoogleraar. “Het is altijd de vraag of je als organisatie ‘in control’ bent en voldoende gedaan hebt om te voorkomen dat mensen een ernstig incident veroorzaken.” Hij adviseerde om op de eerste plaats met spelregels en taakbeschrijvingen duidelijk te maken wat van de medewerkers wordt verwacht. “Anders schiet je als organisatie gewoon tekort.”
Normen en waarden
Kaptein wees ook op het effect van voorbeeldgedrag. Mensen beschouwen het gedrag van anderen al gauw als de norm. Ook al staat in het boekje dat het anders moet. “Creëer ook betrokkenheid als je wil dat mensen doen wat ze gevraagd wordt!” Fraude manifesteert zich volgens de hoogleraar vooral als het heel goed gaat ‘ze kunnen het wel missen’ of als het heel slecht gaat ‘redden wat er te redden valt’ met de organisatie. Ook het continu onder hoge druk zetten van mensen werkt ongewenst gedrag in de hand. ‘Ik wist dat het niet mocht, maar ik had het anders niet voor elkaar gekregen.’ Een hoge pakkans schrikt volgens Kaptein wel af, maar niet als mensen niet weten dat ze iets fout doen. “Maak gedrag dus bespreekbaar en houd er rekening mee dat er tussen zwart en wit vele tinten grijs zijn.” Funest is het volgens hem als frauderende topmensen bij hun ontslag een dikke bonus meekrijgen.
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Consumentenbond klaagt Google aan en eist 750 euro per gebruiker | Verder lezen | |
Cisco VPN s zonder multifactorauthenticatie gericht op Akira Ransomware | Verder lezen | |
De dieven specialiseren zich. Er is een cybercrimineel voor iedereen | Verder lezen | |
Juridische strijdbijl weer opgegraven: Franse politicus wil Data Privacy Framework van tafel | Verder lezen | |
1 op de 3 mkb bedrijven onbekend met privacyregels | Verder lezen | |
Politie Nederland deed mee met actie tegen botnet dat 700.000 pc s infecteerde | Verder lezen | |
Russische cybercrimebende Trickbot harder aangepakt door VS en VK | Verder lezen | |
Poging tot invoeren verplicht online ID sneuvelt bij Amerikaanse rechter | Verder lezen | |
Antwerpen worstelt met gevolgen hack | Verder lezen | |
Nulmeting Normenkader IBP: waar staat het funderend onderwijs met informatiebeveiliging? | Verder lezen |
Copyright © 2014 - 2021 IB&P B.V.
algemene voorwaarden - privacyverklaring.
responsible disclosure - sitemap