Tips voor veilig e-mailen

Bij 2/3 van de datalekken uit 2018 ging het om persoonsgegevens die aan de verkeerde persoon werden gestuurd. Met deze tips krijg je handvatten om veiliger te e-mailen, waarmee je datalekken voorkomt.

Ken je dat? Dat je op verzend e-mail klikt en ziet dat je de verkeerde ontvanger hebt ingevuld? Of dat je de verkeerde bestanden hebt bijgevoegd? Hopelijk ging het in dat soort gevallen om onschuldige e-mails en bleef de schade beperkt. Maar wat als dat gebeurt bij gevoelige gegevens? Dat je bijvoorbeeld hypotheekgegevens naar de verkeerde klant stuurt? Of dat een jaarrekening zo op straat belandt? 

Dat de voorbeelden hierboven niet uit de lucht gegrepen zijn, werd in de zomer van 2018 nog maar eens goed duidelijk. Een medewerker van het UWV maakte toen per ongeluk namen, burgerservicenummers en andere persoonlijke informatie van 2.400 uitkeringsgerechtigden per e-mail openbaar. Of neem het recentere onderzoek van de Cyberonderzoeksraad, die duizenden e-mails wist te bemachtigen, die door een typefout aan het verkeerde adres werden gestuurd.

Topje van de ijsberg

Volgens cijfers van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zijn de gevallen van het UWV en de Cyberonderzoeksraad nog maar het topje van de ijsberg. Van de datalekken die in 2018 werden gemeld, ging het in twee derde van de gevallen (63 procent) om persoonsgegevens die aan de verkeerde persoon werden gestuurd. Met een aandeel van 26 procent van de datalekken in het vorige kalenderjaar staat de financiële sector bovendien op de tweede plek van branches waar datalekken werden gemeld. 

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Het belang van patchmanagement
Als we het hebben over informatiebeveiliging, komen de termen patches en patchmanagementproces vaak voorbij. Maar wat betekenen deze termen nu eigenlijk? Waarom is patchmanagement zo belangrijk? En hoe richt je zo’n proces dan in? In deze blog lees je hoe je hier zelf mee aan de slag kan.
De AVG versus de Wet politiegegevens (Wpg)
: Naast de AVG hebben politie en justitie te maken met de Wet politiegegevens (Wpg). Maar ook als gemeente heb je te maken met de Wpg, namelijk bij het werk van Buitengewoon opsporingsambtenaren (Boa’s). In deze blog leggen we uit hoe de AVG en Wpg van toepassing zijn op het werk van Boa’s en waar je als gemeente aan moet voldoen bij het verwerken van gegevens.
Implementatie van BCM – voorkomen is beter dan genezen
Om te voorkomen dat je kritische bedrijfsprocessen stilvallen, is het slim om potentiële bedreigingen vroegtijdig in kaart te brengen en een inschatting te maken van het effect van elke bedreiging op deze kritische processen. Dit proces noemen we ook wel Bedrijfs Continuïteits Management (BCM) of Bedrijfscontinuïteit. Maar hoe ga je hier mee aan de slag?

Meer recente berichten

Microsoft stopt met gezichtsherkenningsanalyse wegens privacyzorgen
Verder lezen
CISO Rijk Aart Jochem: Sturen op informatiebeveiliging
Verder lezen
NCSC geeft tips over response bij ransomware aanval
Verder lezen
Twee derde Nederlanders vreest inperking privacy met invoering EU wallet
Verder lezen
Noordenvelders geven meer prioriteit aan privacy
Verder lezen
Gemeenten: groot verschil tussen fysieke en digitale veiligheid
Verder lezen
Zo bereid je je voor op Russische cyberaanval
Verder lezen
Privacy gebruikers van sommige zelfhulpapps onder de maat
Verder lezen
Ambitieus plan voor Europees patientendossier
Verder lezen
DTC waarschuwt ruim 300 keer voor kwetsbare Atlassian Confluence systemen
Verder lezen