Skip to main content

Data genoeg over veiligheid in de gemeente. Maar wat zeggen die?

Gemeenten richten afdelingen op die grote bergen data analyseren om de veiligheid te verbeteren. Maar of dat werkt, is niet te zeggen. Aldus de Trouw.

Kristel van Teeffelen | 8 augustus 2019, 11:30

Gezinnen met tieners tussen de twaalf en achttien jaar in Tilburg lopen meer kans dat er bij hen wordt ingebroken. Alleen niemand weet waarom.

Dát het zo is, bleek uit een analyse van de afdeling ‘Intelligence’ van de Brabantse gemeente. Daar maken ambtenaren data-analyses om inzicht te krijgen in de veiligheidssituatie in wijken, vooral met het doel om preventief te kunnen ingrijpen.

Intelligence gebruikt een berg gegevens uit de eigen gemeentelijke systemen – denk aan de basisadministratie, de waarde (WOZ) van woningen en de meldingen van burgers over geluidsoverlast en losse stoeptegels. Die gegevens worden gecombineerd met informatie over aangiften en misdrijven. Wekelijks stromen die politiegegevens automatisch bij de afdeling binnen. 

Meer gemeenten werken inmiddels op een vergelijkbare manier, al is niet precies duidelijk hoeveel. Het Openbaar Ministerie zegt twee tot drie keer per jaar toestemming te geven aan gemeenten om meerjarig met politiegegevens aan de slag te gaan. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft geen overzicht van dataprojecten bij leden, maar ziet wel een trend van datagestuurd werken in het veiligheidsbeleid. Het zijn vooral experimenten, zegt een woordvoerder. 

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Het algoritmeregister: Hoe gemeenten algoritmes verantwoord inzetten
Steeds meer gemeenten gebruiken algoritmes om hun werk efficiënter te maken. Handig, maar het brengt ook risico’s met zich mee voor privacy, veiligheid en transparantie. Daarom is er sinds 2022 een landelijk algoritmeregister. In deze blog lees je wat dit register inhoudt en hoe gemeenten algoritmes verantwoord kunnen gebruiken.
Waarom een DPIA onmisbaar is binnen gemeentelijke projecten
Vanuit de AVG en BIO moet je als gemeente allerlei (verplichte) maatregelen nemen. Zo moet je bij gegevensverwerkingen met een hoog privacyrisico een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uitvoeren. In deze blog lees je wat een DPIA precies is en waarom deze zo belangrijk is voor gemeentelijke projecten.
In 5 stappen naar een succesvolle GAP-analyse van de BIO
: Een GAP-analyse geeft snel inzicht in hoeverre jouw gemeente voldoet aan de normen van de BIO. Het laat zien wat al goed geregeld is en waar nog verbeteringen nodig zijn. Maar hoe voer je een GAP-analyse effectief uit? In deze blog ontdek je het aan de hand van een praktisch stappenplan.

Meer recente berichten

CBS: bijna helft Nederlandse bedrijven gebruikt geen AI wegens privacy
Verder lezen
NIS2 geeft cyberbeveiliging bedrijven een boost
Verder lezen
90 procent van de professionals verwacht dat nieuwe regelgeving, zoals DORA, NIS2 en de EU AI Act, de werkdruk zal beinvloeden
Verder lezen
NZa verwijdert gevoelige informatie van 500.000 clienten in de ggz
Verder lezen
Lancering register voor Functionarissen voor Gegevensbescherming
Verder lezen
Van Weel verwijst naar andere landen bij vertraging NIS2
Verder lezen
Deze wachtwoorden moet je absoluut vermijden volgens cyberexperts, en 4 tips voor een sterk wachtwoord
Verder lezen
Microsoft moet LinkedIn gebruiker 50.000 euro betalen na inzet trackingcookies
Verder lezen
Beveiligingsexpert Schneier: privacy trekt overal aan het kortste eind
Verder lezen
Z-Cert: cyberdreiging neemt toe, meer samenwerking must
Verder lezen