Data genoeg over veiligheid in de gemeente. Maar wat zeggen die?

Gemeenten richten afdelingen op die grote bergen data analyseren om de veiligheid te verbeteren. Maar of dat werkt, is niet te zeggen. Aldus de Trouw.

Kristel van Teeffelen | 8 augustus 2019, 11:30

Gezinnen met tieners tussen de twaalf en achttien jaar in Tilburg lopen meer kans dat er bij hen wordt ingebroken. Alleen niemand weet waarom.

Dát het zo is, bleek uit een analyse van de afdeling ‘Intelligence’ van de Brabantse gemeente. Daar maken ambtenaren data-analyses om inzicht te krijgen in de veiligheidssituatie in wijken, vooral met het doel om preventief te kunnen ingrijpen.

Intelligence gebruikt een berg gegevens uit de eigen gemeentelijke systemen – denk aan de basisadministratie, de waarde (WOZ) van woningen en de meldingen van burgers over geluidsoverlast en losse stoeptegels. Die gegevens worden gecombineerd met informatie over aangiften en misdrijven. Wekelijks stromen die politiegegevens automatisch bij de afdeling binnen. 

Meer gemeenten werken inmiddels op een vergelijkbare manier, al is niet precies duidelijk hoeveel. Het Openbaar Ministerie zegt twee tot drie keer per jaar toestemming te geven aan gemeenten om meerjarig met politiegegevens aan de slag te gaan. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft geen overzicht van dataprojecten bij leden, maar ziet wel een trend van datagestuurd werken in het veiligheidsbeleid. Het zijn vooral experimenten, zegt een woordvoerder. 

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Help! Een dataclassificatie, DPIA en een BIA?!
Vanuit de AVG en BIO zijn er diverse (verplichte) maatregelen waarmee je als gemeente in kaart brengt wat je relevante systemen zijn en/of data is en waar de risico’s liggen met betrekking tot het gebruik ervan, zoals een dataclassificatie, DPIA en BIA. Maar wat is de onderlinge samenhang en hoe kan je profijt hebben als je een van deze onderdelen al gedaan hebt?
Verantwoordelijkheden van de proceseigenaar binnen de BIO
Informatiebeveiliging is binnen de BIO een verantwoordelijkheid van de proceseigenaar. Maar waar ben je dan precies verantwoordelijk voor en wat houdt die verantwoordelijkheid in
De rol van de OR bij privacy op de werkvloer
De ondernemingsraad (OR) speelt een belangrijke rol in een organisatie, ook op het gebied van privacy op de werkvloer.

Meer recente berichten

Patiente krijgt 2000 euro omdat secretaresse ziekenhuis haar dossier bekeek
Verder lezen
De werking van de CLOUD Act bij dataopslag in Europa
Verder lezen
Begroting 23: Gegevensuitwisseling in de zorg speerpunt voor VWS
Verder lezen
Privacylaksheid Big Tech is kans voor Europa
Verder lezen
GroenLinks kritisch op cameratoezicht parkeergarage Dronten
Verder lezen
Politie gebruikt niet goedgekeurde commerciele hacksoftware
Verder lezen
IT professionals voorstander van verplichte basisbeveiliging
Verder lezen
Privacyfunctionarissen pessimistischer over gedragsverandering
Verder lezen
Hoogleraar: Herbezinning openbare registers noodzakelijk
Verder lezen
Verhaal achter cyberaanval op Hoppenbrouwers Techniek te lezen in boek Hack
Verder lezen