Skip to main content

Social Media risico’s

De OUCH! nieuwsbrief gaat dit keer over de risico’s van het gebruik van social media. Je geeft immers (vaak onbedoeld) veel informatie over jezelf vrij. Iets om over na te denken en verder over te lezen. Dit artikel is in het Engels.

Overview

Many of us have received phishing email, either at work or home. These emails look legitimate, such as from your bank, your boss, or your favorite online store, but are really an attack, attempting to pressure or trick you into taking an action you should not take, such as opening an infected email attachment, sharing your password, or transferring money. The challenge is, the more savvy we become at spotting and stopping these email attacks, the more cyber criminals try other ways of contacting and scamming us.

Attempts to scam or fool you can happen over almost any form of communication you use—from Skype, WhatsApp, and Slack to Twitter, Facebook, Snapchat, Instagram, and even gaming apps. Communication over these platforms or channels can feel more informal or trustworthy, which is precisely why attackers are using them to fool others. In addition, with today’s technologies, it has become much easier for any attacker anywhere in the world to pretend to be anything or anyone they want. It is important to remember that any communications that come your way might not be what they seem and that people are not always who they appear to be.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De 5 meest gemaakte fouten in verwerkersovereenkomsten
: Een van de belangrijkste eisen uit de AVG is het afsluiten van een verwerkersovereenkomst wanneer je persoonsgegevens door een externe partij laat verwerken. In de praktijk gaat dat echter nog vaak mis. Verwerkersovereenkomsten zijn te vaag, onvolledig of sluiten niet aan op de werkelijkheid. In deze blog lees je de vijf meest voorkomende fouten én hoe je ze voorkomt.
Veiligheid begint met inzicht: zo geef je kwetsbaarhedenbeheer vorm
Het is belangrijk om kwetsbaarheden niet ad hoc, maar structureel aan te pakken. Niet alleen binnen je eigen ICT-omgeving, maar ook daarbuiten. In deze blog leggen we uit wat kwetsbaarhedenbeheer is, waarom het zo belangrijk is en hoe je het goed organiseert.
Hoe interne audits leiden tot verbetering
Informatiebeveiliging en privacy zijn essentieel, vooral voor gemeenten die werken met gevoelige gegevens en kritieke processen. Risicobeheer, naleving van wetgeving en continue verbetering zijn hierbij onmisbaar. Naast IT- en security-experts speelt ook de interne auditafdeling een cruciale rol. Maar hoe zorg je dat audits meer zijn dan een vinklijstje en echt bijdragen aan verbeteringen? In deze blog delen we de belangrijkste stappen, uitdagingen en praktische tips.

Meer recente berichten

Toezichthouder pakt websites aan die illegaal cookies plaatsen
Verder lezen
Impact van de Meldplicht in NIS2 op Cybersecurity
Verder lezen
Minister: politie gaat te lang bewaarde gegevens over burgers vernietigen
Verder lezen
De omgang met geheime informatie bij politie en NCTV
Verder lezen
Groot datalek bij Fontys: honderden gegevens en mails makkelijk toegankelijk
Verder lezen
Zwakke configuratie in Salesforce lokt cyberaanvallen uit
Verder lezen
Waarom serieuze investeringen in AP nodig blijven
Verder lezen
Nieuwe spionagewet: wat betekent dit voor bedrijven en HR?
Verder lezen
Privacy International eist openheid Britse overheid over iCloud-backdoor
Verder lezen
Zo ziet het industriële dreigingslandschap eruit
Verder lezen