Skip to main content

Gemeente Amsterdam stopt met omstreden wifitracking

Bezoekers aan de Amsterdamse Wallen of de Kalverstraat zullen binnenkort niet meer door de gemeente worden gevolgd via hun wifisignaal. Amsterdam zal de lopende proef met wifitracken stoppen.

Laurens Verhagen 27 september 2019, 19:58

De gemeente maakt nu nog – naast andere methoden – permanent gebruik van deze techniek om bezoekersstromen in kaart te brengen. Hierbij wordt het signaal dat mobiele telefoons constant uitzenden als ze op zoek zijn naar internet opgepikt.

De technologie is omstreden vanuit privacy-oogpunt. De signalen kunnen immers worden herleid tot individuele toestellen. Op die manier zou ook in kaart kunnen worden gebracht of iemand de vorige dag op een specifiek punt aanwezig was. Het was voor de gemeente reden om de gegevens te anonimiseren. Voor winkeliers, die ook gebruikmaken van wifitracking, spelen andere afwegingen: zij willen wel degelijk weten of de persoon die nu voor een etalage staat dezelfde is als de persoon die dat de dag ervoor deed.

Eind oktober stopt Amsterdam met de proef, zo bevestigt een woordvoerder van de gemeente. Vanaf dat moment zullen mensenstromen alleen nog in kaart worden gebracht via warmtecamera’s. Volgens de gemeente liggen privacyzorgen (de gemeente plaatste geen waarschuwingsborden) niet ten grondslag aan het besluit. De enige reden is dat ‘wifitellingen geen toegevoegde waarde hadden ten opzichte van de infraroodtellingen’.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Het algoritmeregister: Hoe gemeenten algoritmes verantwoord inzetten
Steeds meer gemeenten gebruiken algoritmes om hun werk efficiënter te maken. Handig, maar het brengt ook risico’s met zich mee voor privacy, veiligheid en transparantie. Daarom is er sinds 2022 een landelijk algoritmeregister. In deze blog lees je wat dit register inhoudt en hoe gemeenten algoritmes verantwoord kunnen gebruiken.
Waarom een DPIA onmisbaar is binnen gemeentelijke projecten
Vanuit de AVG en BIO moet je als gemeente allerlei (verplichte) maatregelen nemen. Zo moet je bij gegevensverwerkingen met een hoog privacyrisico een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uitvoeren. In deze blog lees je wat een DPIA precies is en waarom deze zo belangrijk is voor gemeentelijke projecten.
In 5 stappen naar een succesvolle GAP-analyse van de BIO
: Een GAP-analyse geeft snel inzicht in hoeverre jouw gemeente voldoet aan de normen van de BIO. Het laat zien wat al goed geregeld is en waar nog verbeteringen nodig zijn. Maar hoe voer je een GAP-analyse effectief uit? In deze blog ontdek je het aan de hand van een praktisch stappenplan.

Meer recente berichten

Orange bevestigt cyberaanval
Verder lezen
Voorpublicatie: Technologie en recht, hoe bewaar je het evenwicht?
Verder lezen
Autoriteit Persoonsgegevens moet duidelijker uitleggen wat wel en niet mag
Verder lezen
Signal dreigt met vertrek uit Zweden als nieuwe wet backdoor verplicht
Verder lezen
China ontkent betrokkenheid bij hacking Staatsveiligheid
Verder lezen
Meta ontslaat werknemers na lekken van vertrouwelijke informatie
Verder lezen
Amsterdam staakt gebruik van Microsoft Copilot
Verder lezen
CBS: bijna helft Nederlandse bedrijven gebruikt geen AI wegens privacy
Verder lezen
NIS2 geeft cyberbeveiliging bedrijven een boost
Verder lezen
90 procent van de professionals verwacht dat nieuwe regelgeving, zoals DORA, NIS2 en de EU AI Act, de werkdruk zal beinvloeden
Verder lezen