Skip to main content

Gemeente Amsterdam stopt met omstreden wifitracking

Bezoekers aan de Amsterdamse Wallen of de Kalverstraat zullen binnenkort niet meer door de gemeente worden gevolgd via hun wifisignaal. Amsterdam zal de lopende proef met wifitracken stoppen.

Laurens Verhagen 27 september 2019, 19:58

De gemeente maakt nu nog – naast andere methoden – permanent gebruik van deze techniek om bezoekersstromen in kaart te brengen. Hierbij wordt het signaal dat mobiele telefoons constant uitzenden als ze op zoek zijn naar internet opgepikt.

De technologie is omstreden vanuit privacy-oogpunt. De signalen kunnen immers worden herleid tot individuele toestellen. Op die manier zou ook in kaart kunnen worden gebracht of iemand de vorige dag op een specifiek punt aanwezig was. Het was voor de gemeente reden om de gegevens te anonimiseren. Voor winkeliers, die ook gebruikmaken van wifitracking, spelen andere afwegingen: zij willen wel degelijk weten of de persoon die nu voor een etalage staat dezelfde is als de persoon die dat de dag ervoor deed.

Eind oktober stopt Amsterdam met de proef, zo bevestigt een woordvoerder van de gemeente. Vanaf dat moment zullen mensenstromen alleen nog in kaart worden gebracht via warmtecamera’s. Volgens de gemeente liggen privacyzorgen (de gemeente plaatste geen waarschuwingsborden) niet ten grondslag aan het besluit. De enige reden is dat ‘wifitellingen geen toegevoegde waarde hadden ten opzichte van de infraroodtellingen’.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapporteren zonder resultaat; de frustratie van elke FG en CISO
Een belangrijke taak van de FG en CISO is adviseren en rapporteren. Maar wat doe je als deze adviezen niet worden opgevolgd?
Hoe voer je een Business Impact Analyse (BIA) uit?
Met een BIA krijg je inzicht in de kritieke processen binnen je organisatie en bepaal je wat de mogelijke gevolgen zijn als er iets misgaat. Dit helpt jouw organisatie om te bepalen welke processen je als eerste weer opstart en hoe je de impact van verstoringen kunt minimaliseren. Maar wat is een BIA precies en hoe voer je deze uit? Dat lees je in deze blog.
Waarom is het lastig om structureel DPIA’s uit te voeren?
Toen de AVG van kracht werd, zijn gemeenten actief aan de slag gegaan om de privacy van hun inwoners te waarborgen, waaronder het uitvoeren van DPIA’s. Ondanks de verplichting en het belang van DPIA’s blijkt dat maar een klein aantal gemeenten deze structureel uitvoert. In deze blog leggen we uit waarom dit zo is en welke uitdagingen gemeenten tegenkomen

Meer recente berichten

Data doorverkopen mag soms wel, ondanks strenge privacywet
Verder lezen
Zutphen beschermt privacy van inwoners onvoldoende: We erkennen dat ruiterlijk
Verder lezen
Verouderde stoplichten in Nederland blijken relatief makkelijk te hacken
Verder lezen
Hackers stuurden phishingmails vanuit denhaag.nl
Verder lezen
Gemeenten lopen voor op Rijk met aantal registraties in Algoritmeregister
Verder lezen
Privacy First vraagt minister om aanpassing klantidentificatie banken
Verder lezen
Oekraine bant Telegram bij overheidsdiensten, leger en kritieke infrastructuur
Verder lezen
Consultatiereactie Baseline Informatiebeveiliging Overheid 2
Verder lezen
Waarschuwingen na datalek komen pas laat en zijn vaag, ziet privacywaakhond AP
Verder lezen
Adoptie van Privacy Enhancing Technologies gaat traag
Verder lezen